Browsing by Author "Marques, Fernanda"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Gold(III) bisdithiolate complexes: molecular conductors that also exhibit anticancer and antimicrobial activitiesPublication . Marques, Fernanda; Sousa, Sílvia A.; Leitão, Jorge H.; Morais, Tânia S.; Le Gal, Yann; Lorcy, Dominique
- Modification of ZnO nanoparticles with silanes enables their application as anticancer agentsPublication . Marques, Fernanda; Tǎbǎcarub, Aurel; Bușilǎc, Mariana; Pinheiro, Teresa; Matos, António P. A.
- Oxigenoterapia de alto fluxo por traqueostomia no desmame ventilatório : scoping reviewPublication . Neiva, Sandrine; Maia, Diana; Pacheco, Artur; Marques, Fernanda; Ribeiro, Olga; Oliveira, João Pedrontrodução: A ventilação mecânica invasiva prolongada acarreta custos e tem complicaçõesassociadas. Um desmame ventilatório precoce com sucesso, assume cada vez mais importância,pretendendo-se neste estudo descrever as evidências acerca da utilização da Oxigenoterapia de AltoFluxo por Traqueostomia neste processo.Metodologia: Scoping Review segundo a metodologia do Joanna Briggs Institute®, com pesquisaefetuada nas bases de dados: CINHAL, PubMed e LILACS.Resultados: Incluíram-se quatro estudos: um estudo de caso e três estudos controlados randomizados.Relativamente aos protocolos utilizados na implementação da oxigenoterapia de alto fluxo portraqueostomia, eles variaram entre diferentes fluxos, tempo de utilização e combinação com outrosmodos ventilatórios. Os principais parâmetros monitorizados foram: frequência respiratória, FiO2,SpO2, PaO2, PaCO2 e a relação PaO2/FiO2.Discussão: A utilização de oxigenoterapia de alto fluxo por traqueostomia apresenta vantagens face àutilização de outros modos ventilatórios durante o processo de desmame ventilatório. Esta estratégiarepercute-se na melhoria dos parâmetros monitorizados e na diminuição do tempo de desmame.Conclusão: As principais contribuições da oxigenoterapia de alto fluxo por traqueostomia no desmameventilatório são: melhoria da oxigenação, diminuição do esforço respiratório, aumento do volumecorrente, diminuição do tempo de desmame e melhoria da eficácia da limpeza das vias aéreas.
- Teaching and learning clinical reasoning in nursing education: A student training coursePublication . Leal, Paula; Poeira, Ana; Mendes, Diana Arvelos; Batalha, Nara; Franco, Hugo; Nunes, Lucília; Marques, Fernanda; Paden, Ljubisa; Stefaniak, Malgorzata; Pérez-Perdomo, Ana; Bangels,Lore; Lemmens, Kathleen; Amaral, GuidaClinical reasoning is an essential component of nursing. It has emerged as a concept that integrates the core competencies of quality and safety education for nurses. In cooperation with five European partners, Instituto Politécnico de Setúbal (IPS) realized the “Clinical Reasoning in Nursing and Midwifery Education and Practice” project as part of the Erasmus+ project. As a partner, our team designed a multiplier event—the student training course. The aim of this report is to describe the construction and development of this clinical reasoning training course for nursing students. We outline the pedagogical approach of an undergraduate training course on clinical reasoning in 2023, which we separated into four stages: (i) welcoming, (ii) knowledge exploration, (iii) pedagogical learning, and (iv) sharing experience. This paper presents the learning outcomes of the collaborative reflection on and integration of the clinical reasoning concept among nursing students. This educational experience fostered reflection and discussion within the teaching team of the nursing department regarding the concept, models, and teaching/learning methods for clinical reasoning, with the explicit inclusion of clinical reasoning content in the nursing curriculum. We highlight the importance of implementing long-term pedagogical strategies in nursing education.