Browsing by Author "MOREIRA, César Machado"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- ALDEIAS E LUGARES Reinvenções da paisagem ruralPublication . CANNATÀ, Michele; COUTO, Joana; FERNANDES, Fátima; LOPES, Sara Mónico; MAIA, Maria Helena; MARCOLIN, Paolo; MATIAS, Isabel; MOREIRA, César MachadoLivro de resumos das comunicações no colóquio ALDEIAS E LUGARES. Reinvenções da paisagem rural realizado na ESAP no âmbito do Seminário 4 do Mestrado Integrado em Arquitetura em colaboração com o Centro de estudos Arnaldo Araújo e o projeto MODSCAPES. Inclui resumos das seguintes comunicações: Assentamentos urbanos do século XX. As colónias agrícolas e as Vilas Termais portuguesas – Isabel Matias Quimera - Abando – Valorização – Fátima Fernandes Património Moderno: O núcleo urbano do Barrocal do Douro – Michele Cannatà As várias naturezas dos cinco bairros operários da HICA – César Machado Moreira A acção da Junta de Colonização Interna no meio rural português durante o regime de Salazar – Paolo Marcolin Os Milagres e a Colónia Agrícola: o primeiro “ensaio” de colonização interna – Sara Mónico Lopes Povoados da Bacia do Tejo: primeiras notas sobre um caso de estudo – Maria Helena Maia Povoados de colonização da zona de Cáceres. Memória de uma visita – Joana Couto
- Hidroeléctrica do Cávado 1945-1964. Uma ideia de paisagem na arquitectura de Januário GodinhoPublication . MOREIRA, César MachadoAmong many transformations that occur in the territory, some are provoked conscientiously and correspond to cultural and social acts, nominally public works, as there are the hydroelectric exploitations and the human settlements that follow them. In the urban and territorial landscape developed for the five exploitations of HICA analysis, it’s evident in the architecture the pragmatism of its conception and the Januário Godinho architecture sensibility “to the landscape rusticity”. As per the specific character of each of the pre settled programs for each place, the architect made the correlation with a distinct solution “in the perfect balance between the classicism and the modernity, industry and nature” where “it results the impression in the option of recognize the specific character of each one of the places, to delineate its preferences and actions”. First, through three options to read the landscape (the desired landscape, the practiced landscape and the materialized landscape), we explain the methodology we are using to understand the meaning of transformation operated by Januário Godinho architecture in the Cávado landscape recognizing the history of hydroelectric and using the debate around its location and the general lines of its development. Secondly, through a practical application, we use the first of exploitations made, the Venda Nova to exemplify this process of landscape construction in Cávado.
- Uma ideia de paisagem na acção da HICA. Da transformação à percepçãoPublication . MOREIRA, César MachadoA Hica, em 1947, iniciou um arquivo fotográfico, com o objectivo de documentar as obras dos vários aproveitamentos hidroeléctricos que a empresa se propunha construir. Cardoso de Azevedo, Teófilo Rego ou Mário Novais foram alguns dos fotógrafos que estiveram na região para registar as várias fases do processo: desde o levantamento topográfico à construção, até às obras construídas e à exploração hidroeléctrica. Não se trata de um simples inventário ou acervo documental, são imagens que retratam a obra e a vida dos agentes envolvidos na construção daqueles aproveitamentos. Como qualquer documentário, não é uma perspectiva neutra sobre o processo em curso. Essas imagens são a representação da transformação da paisagem idealizada pelos engenheiros, políticos e arquitectos envolvidos na operação. A realidade que as imagens representam nem sempre é comprovada nos documentos da empresa, onde são várias as descrições sobre as difíceis condições de habitabilidade dos trabalhadores, desde os processos de expropriação integral de aldeias, da inundação dos campos agrícolas, da transferência dos habitantes da região e das oportunidades económicas abertas com a construção da barragem. A transformação da paisagem acontece numa outra realidade que não está retratada nas imagens da Hica. A construção dos aproveitamentos hidroeléctricos estabeleceu lugares onde o olhar foi guiado por novas representações do espaço, assim como por novas práticas sociais e usos locais. O universo da Hica construiu-se em torno de uma rede de relações, de valores e de imagens: implicando directamente na materialidade do lugar, construindo os escalões e actuando sobre o olhar colectivo, proporcionando modelos de visão.
- Paisagens tomadas. Entre o in situ e o in visuPublication . MOREIRA, César Machado
- Photography, landscape and modern architecture: Januário Godinho, Teófilo Rego and Álvaro Cardoso de Azevedo – The HICA conectionPublication . MOREIRA, César Machado; GRAÇA, Miguel SilvaIn the first half of the 20th century in Portugal, as the result of a policy based on agriculture and on a way of life in which access to more than a bare minimum of goods was denied, the Portuguese Estado Novo, presided over by António de Oliveira Salazar (1889-1970), maintained, until the 1940s, an indefinite stance in relation to industrialization which was reflected in weak management of the nation's hydrological resources and in the late creation of large hydroelectric power stations. It was only in 1945, with the end of World War II, that favourable conditions were created for economic development founded on a basis of industrialization. At that time, due to their importance in bringing electrical power to the country and its consequent industrialization, hydroelectric plants for the production and distribution of electrical power began to be strongly encouraged by the Estado Novo. A meeting between technology and architecture, these large projects introduced significant alterations to the territory of Portugal, bringing substantial modifications to the existing landscape. At locations that were far from the main centres of population, large building projects would be constructed, utilizing an architecture in which integration into the landscape and technology constituted environmental, historical and cultural values of immense interest. The understanding of the importance of propaganda and of the crucial role of image in publicizing the large building projects that were undertaken can be clearly seen in the activities promoted by the Estado Novo. In publications and at major events, photographers and their work came to be a constant presence in public life, recording scenes that appeared to the Portuguese public to be illustrating moments of great national importance. It is these photographs, much more so than the texts of the time, that can reach out to us today and allow us to go back to the past. Photography transports us from real, chronological time to a time of memory that is fixed in the image, replacing the real people and events that have long disappeared, the understanding of which helps us to reconstruct history. The aim of this essay is precisely that of analysing the potential of photography as a tool for the development of new interpretations of the theory, criticism and history of modern architecture, with particular focus on a specific moment at the beginning of the second half of the 20th century during which several hydroelectric plants were built in the north of Portugal, interventions which led to the construction of a variety of new landscapes on national territory.
- REGISTOS DE MODERNIDADE. Arquitetura e Fotografia. Livro de resumosPublication . AZEVEDO, Inês; BANDEIRA, Pedro; CARDOSO, Alexandra; MAIA, Maria Helena; MATEUS, Joana; MOREIRA, César Machado; PIMENTEL, Jorge Cunha; TREVISAN, AlexandraLivro de resumos das comunicações no colóquio REGISTOS DE MODERNIDADE. ARQUITETURA E FOTOGRAFIA, realizado na ESAP no âmbito do Seminário 4.2 do Mestrado Integrado em Arquitetura em colaboração com a Secção Autónoma de Teoria e História e o Centro de estudos Arnaldo Araújo da ESAP -projeto ESAP/2015/P20/SATH. Inclui resumos das seguintes comunicações: Teófilo Rego, a "Escola do Porto" e a cidade - Maria Helena Maia; Fotografar para os Arquitetos: hipóteses de enquadramento - Alexandra Trevisan; Uma ideia de paisagem na acção da HICA. Da transformação à perceção - César Machado Moreira; As Exposições Magnas - Referência e função na concepção da exposição Arquitetura Moderna no Arquivo Teófilo Rego - Inês Azevedo e Joana Mateus; Fotografia e "déjà vu" na cultura arquitetónica - Pedro Bandeira; Rogério de Azevedo fotografado por Teófilo Rego - Jorge Cunha Pimentel; Fotografia e descoberta da arquitetura vernacular - Alexandra Cardoso.