Browsing by Author "Almeida, Inês"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Avaliação do processo de escrita manual em crianças com pobre qualidade da caligrafia e boa qualidade da caligrafiaPublication . Almeida, Inês; Ferreira, Maria Manuela
- Causas de conflitos nos profissionais de Enfermagem durante a pandemia Covid-19Publication . Silva, Maria Catarina; Barbeitos, Brígida; Ngueve, Rahima; Almeida, Inês; Duarte, Margarida; Antunes, Vanessa; Miranda, Luís
- Effectiveness of Caregiver-Provided Individual Cognitive Interventions in Older Adults with DementiaPublication . Silva, Rosa; Bobrowicz-Campos, Elzbieta; Santos-Costa, Paulo; Cardoso, Remy; Bernardo, Joana; Santana, Elaine; Almeida, Inês; Loureiro, Ricardo; Cardoso, Daniela; Apóstolo, JoãoBackground: In a society increasingly committed to promoting an active life in the community, new resources are needed to respond to the needs of citizens with Alzheimer’s disease and other forms of dementia. The potential of several individual cognitive interventions to be provided by caregivers has been explored in the literature. Objective: To synthesize the best available evidence on the effectiveness of caregiver-provided individual cognitive interventions in older adults with dementia. Methods: Systematic review of experimental studies on individual cognitive interventions for older adults with dementia. An initial search of MEDLINE and CINAHL was undertaken. Another search for published and unpublished studies was performed on major healthcare-related online databases in March 2018 and updated in August 2022. This review considered studies that included older adults with dementia, aged 60 years and over. All studies that met the inclusion criteria were assessed for methodological quality using a JBI standardized critical appraisal checklist. Data were extracted using a JBI data extraction form for experimental studies. Results: Eleven studies were included: eight randomized controlled trials and three quasi-experimental studies. Caregiver-provided individual cognitive interventions had several beneficial effects in cognitive domains, including memory, verbal fluency, attention, problem-solving, and autonomy in activities of daily living. Conclusion: These interventions were associated with moderate improvements in cognitive performance and benefits in activities of daily living. The findings highlight the potential of caregiver-provided individual cognitive interventions for older adults with dementia.
- Escala de avaliação das condições promotoras de autonomia em jardim de infânciaPublication . Almeida, Inês; Nogueira, ClementinaO presente relatório final de Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico apresenta uma breve caracterização das Práticas de Ensino Supervisionadas realizadas e todo o percurso vivenciado durante a prática pedagógica. Neste contexto, tendo por base a experiência em práticas pedagógicas no Método Montessori, surge o tema da investigação, que visou compreender quais as características que o Educador e o Ambiente devem ter para potenciar a autonomia das crianças em idade pré-escolar. Tendo em conta que os profissionais se deparam com inúmeros desafios na sua prática e que um deles é justamente a capacidade das crianças serem autónomas, pretendeu-se elaborar um instrumento que auxiliasse os profissionais a realizarem uma análise das suas práticas pedagógicas e da organização do espaço, de modo a repensarem se proporcionam condições que promovem a autonomia das crianças. Para alcançar o objetivo da investigação, recorreu-se à construção de um instrumento. A primeira etapa correspondeu à construção dos itens da escala; para isso acontecer foi necessário uma exaustiva revisão da literatura de modo a identificar as características que o educador e o ambiente devem ter, de forma a potenciar a autonomia das crianças. Na segunda etapa procurou-se validar o conteúdo da escala elaborada na primeira etapa. A escala foi avaliada por especialistas e profissionais da área da educação de infância. Através dos contributos dos mesmos, ajustamos a escala de modo a contemplar as sugestões de alterações propostas. Assumindo que a promoção da autonomia em jardim-de-infância está dependente das condições proporcionadas pelo educador e pelas condições existentes no ambiente a Escala construída a partir das contribuições de especialistas e profissionais da área pode vir a ser usada por profissionais e estudantes de educação de infância, nos seus contextos. Este instrumento pretende facilitar a observação dos aspetos que devem ser tidos em conta pelos profissionais, a nível da prática pedagógica, no que diz respeitos às questões diretamente ligadas à autonomia das crianças.
- Prevalence of self-medication in portuguese adolescentsPublication . Almeida, Inês; Rocha, Clara; Balteiro, JorgeSelf-medication is considered one of the health risk behaviors found among adolescents. The main objective of this study is to determine the prevalence of self-medication for portuguese adolescents. An observational cross-sectional study was carried out. The sample comprised 420 adolescents, of whom 343 (81.7%; 95%CI 77.8 – 85.2) had already self-medicated and 277 (66.0%; 95%CI 61.4 – 70.5) self-medicated in the last 6 months. The main health problems that motivated self-medication were headache (76.7%), flu (70.6%), sore throat (56%) and fever (54.5%). Paracetamol was the most consumed drug (86.9%) followed by Ibuprofen (83.1%). The pharmacy (87.8%) was the preferred place to purchase drugs, however, 221 adolescents (64.4%) reported that they self-medicated with the medicines they had at home. Of the adolescents who resorted to self-medication only 59.6% sought additional information about the drug and 53.9% referred to the package leaflet of the medicinal product as the main source of clarification. A significant portion of the respondents (84.3%) believed that self-medication might be acceptable to treat minor illnesses. It was observed that self-medication is a very common practice among adolescents, making it an extremely important issue to carry out more studies on this section of portuguese population due to scarcity of existing ones. These data can be used to define strategies for the dissemination of the rational use of the drug in adolescent population.