IADE-U – Teses de Doutoramento
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing IADE-U – Teses de Doutoramento by advisor "Duarte, Carlos"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Design as a source of innovation to establish circular business models: how to prevent the single-use of plastic?Publication . Espada, Ana Catarina Angélico Costa; Farinha, Isabel; Duarte, CarlosThe current economy context moving from linear to circular models is establishing extraordinary parallelism between with design principles. Design solutions can support the transition of business to one which creates monetary and environmental benefits, increases resource efficiency, and maintains the value of products, materials, and waste. Recycling has been signaled as the main strategy for the plastics circular economy, but it presents itself as controversial since the industry’s demand is significantly lower than the recycled amount. The overall objective of this study is to explore when design principles, related to circular-economy concepts, become a source of innovation, in order to answer to the research question: “How can design be a source of innovation to transform businesses models accordingly to circular economy principles?”. The primary objective of this investigation is to develop our model resulting from reverse design and which is guided by the definition of a circular model strategy (System-Centered Circular-Design, SCCD) and the secondary objectives involve expanding the knowledge related to the various aspects of this model. A qualitative approach was chosen, to analyse the impact of the packaging design concepts along the definition of the business models and its circular loops. From the literature review ethnographic research is thus well suited to providing circular systems designers and companies decision-makers, with rich insights. WisePack design solution was selected to analyse the slowing and closing loop. The relevant insights to retain from the exploratory phase is that WisePack may have changed some of the assumptions made by the different stakeholders of the value chain. A SCCD toolbox is presented, to support designers identifying the requirements, constraints and opportunities of the circular approach. To prevent the single-use of plastic, scenarios were developed, taking into consideration users’ behaviour towards repair or reuse, taking-back products and their levels of engagement. Based on the results, it was concluded that the circular model strategy definition model (SCCD) is a valid tool. Confirming the primary and secondary objectives of this study. Showing that design principles, related to circular-economy concepts, become a source of innovation, and the SCCD model and toolbox, support the businesses models transformation.
- Ferramentas estratégicas para incorporação do Design nas PME, no âmbito de processos de internacionalizaçãoPublication . Rodrigues, António da Cruz; Rodrigues, Fernando Carvalho; Duarte, CarlosÉ do conhecimento geral que as novas dinâmicas globais, que actualmente transitam no mundo, desencadearam mudanças profundas e complexas na sociedade e nas suas múltiplas dimensões. O presente documento, que se desenvolve no âmbito do reconhecimento e da análise da obra artística, é portanto uma exposição de conhecimentos e competências adquiridas ao longo de 30 anos de experiência profissional, que integra soluções e recomendações sobre problemas identificados no contexto das empresas nacionais. Dessa forma, o documento em questão transcende a tradicional tese de Doutoramento, demonstrando uma capacidade de investigação com base prática de projecto. Nesse âmbito, convém realçar que, apesar da componente de projecto, prática e orientada para a resolução de problemas organizacionais concretos, foi desenvolvido um enquadramento teórico e uma fundamentação metodológica alicerçada em literatura técnico-científica ratificada. Assim, integrando o domínio de conhecimentos e competências adquiridas no âmbito da actividade profissional como CEO e Director Criativo da Modus Design e Professor Associado Convidado Equiparado da Escola Superior de Design, na área científica de projecto, foi desenvolvido um conjunto de orientações, baseadas em processos de análise e reflexão, no âmbito das empresas portuguesas. Estes somados ao referencial dos fundamentos teóricos, permitiram identificar um conjunto de acções e estratégias capazes de gerar maior valor acrescentado para os clientes, integrar e orientar as unidades organizacionais, e desenvolver recursos, competências e estratégias para a conquista das finalidades propostas ao longo da dissertação. Focadas nas novas exigências do mercado, mas principalmente nas empresas nacionais que ostentam necessidades de orientação e reestruturação das suas actividades, desenvolveram-se cinco ferramentas estratégicas que evidenciam uma capacidade de investigação e de prática de projecto, orientadas para a resolução de problemas concretos e para a elaboração de planos de acção e melhorias, no âmbito do projecto, inovação e internacionalização de marcas, produtos e serviços. Na realidade, as abordagens metodológicas sugeridas, impulsionadas pelo design e gestão usufruem da intersecção dessas duas variáveis. Permitindo às empresas, implementar uma sistematização metódica e inclusiva de ferramentas e raciocínios, direccionados para princípios de multiplicidade e complementaridade que envolvem várias áreas do conhecimento. Nesse contexto, o presente documento tem por objectivo primordial demonstrar e salientar que em Portugal só haverá processos de internacionalização se houver incorporação do Design nas PME.