Publication
Censorship and tolerance in contemporary artistic practice: A comparative approach
| dc.contributor.advisor | Machado, Maria Joana de Oliveira Vilela da Silva | |
| dc.contributor.author | Kersnouskaya, Hanna | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-15T16:27:46Z | |
| dc.date.available | 2025-12-15T16:27:46Z | |
| dc.date.issued | 2025-12-05 | |
| dc.description.abstract | This dissertation examines the relationship between censorship, tolerance, and artistic creation within the context of contemporary visual culture, comparing dynamics in authoritarian regimes and democratic societies. It seeks to understand how practices of censorship — explicit or subtle — shape artistic production not only as a repressive force but also as a productive mechanism that defines norms of visibility, acceptability, and cultural recognition. Through a multidisciplinary approach, the dissertation articulates theoretical frameworks from authors such as Michel Foucault, Judith Butler, and Pierre Bourdieu, and relates them to concrete cases from Belarus, the post-Soviet sphere, and European contexts, namely Portugal. The analysis integrates interviews with artists, questionnaires addressed to professionals from different fields, and visual case studies, mapping patterns of self-censorship and symbolic resistance. The findings demonstrate that contemporary censorship is not restricted to state power: it also emerges from social pressures, institutional logics, funding policies, and the algorithms of digital platforms. Self-censorship proves to be a transversal phenomenon, manifesting in both authoritarian regimes and liberal democracies, albeit through distinct mechanisms. In both contexts, artists face dilemmas between social responsibility, creative freedom, and professional survival. The dissertation concludes that censorship, understood as a diffuse network of limitations, paradoxically contributes to aesthetic innovation, encouraging alternative forms of expression and practices of resistance. At the same time, it raises ethical and political questions regarding the limits of freedom of expression and the role of the arts in preserving collective memory, creating spaces of belonging, and constructing alternative communities. | eng |
| dc.description.abstract | Este trabalho analisa a relação entre censura, tolerância e criação artística no contexto da cultura visual contemporânea, comparando dinâmicas em regimes autoritários e em sociedades democráticas. Procura compreender de que forma as práticas de censura — explícitas ou subtis — moldam a produção artística não apenas como força repressiva, mas também como mecanismo produtivo que define normas de visibilidade, aceitabilidade e reconhecimento cultural. Através de uma abordagem multidisciplinar, a dissertação articula os enquadramentos teóricos de autores como Michel Foucault, Judith Butler e Pierre Bourdieu, relacionando-os com casos concretos da Bielorrússia, do espaço pós-soviético e de contextos europeus, nomeadamente Portugal. A análise integra entrevistas a artistas, questionários a profissionais de diferentes áreas e estudos de casos visuais, permitindo mapear padrões de autocensura e de resistência simbólica. Os resultados demonstram que a censura contemporânea não se restringe ao poder estatal: emerge igualmente de pressões sociais, lógicas institucionais, políticas de financiamento e algoritmos das plataformas digitais. O fenómeno da autocensura revela-se transversal, manifestando-se tanto em regimes autoritários como em democracias liberais, embora através de mecanismos distintos. Em ambos os contextos, os artistas enfrentam dilemas entre responsabilidade social, liberdade criativa e sobrevivência profissional. A dissertação conclui que a censura, entendida como uma rede difusa de limitações, contribui paradoxalmente para a inovação estética, incentivando formas alternativas de expressão e práticas de resistência. Contudo, levanta também questões éticas e políticas sobre os limites da liberdade de expressão e sobre o papel das artes na preservação da memória coletiva, na criação de espaços de pertença e na construção de comunidades alternativas. | por |
| dc.identifier.tid | 204082820 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.26/60433 | |
| dc.language.iso | eng | |
| dc.rights.uri | N/A | |
| dc.subject | Censorship | |
| dc.subject | Tolerance | |
| dc.subject | Visual culture | |
| dc.subject | Self-censorship | |
| dc.subject | Arts | |
| dc.subject | Symbolic resistance | |
| dc.subject | Digital platforms | |
| dc.subject | Freedom of expression | |
| dc.title | Censorship and tolerance in contemporary artistic practice: A comparative approach | eng |
| dc.type | master thesis | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| thesis.degree.grantor | Instituto de Arte, Design e Empresa - Universitário | |
| thesis.degree.name | Mestrado em Design e Cultura Visual |
