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Advisor(s)
Abstract(s)
O setor turístico é um setor com características peculiares e com impactos
transversais sobre diversos setores. Esta transversalidade promove um conjunto de
relações setoriais com diferentes impactos ao nível regional que exigem uma
convergência de esforços dos diversos atores envolvidos na atividade turística. A
crescente competitividade deste setor, assim como, a consciencialização por parte
dos diversos intervenientes de que a atividade turística se deve assumir como um
instrumento de desenvolvimento sustentável implica que a mesma deva ser
devidamente pensada e planeada.
Este artigo pretende apresentar um conjunto de considerações teóricas sobre
planeamento estratégico em turismo, assim como, analisar um caso de planeamento
estratégico aplicado ao turismo rural no concelho do Montijo - Portugal. O caso
proposto tem como objetivos específicos: o levantamento e análise dos recursos
endógenos e potenciais, a identificação dos produtos turísticos e a articulação entre
recursos turísticos, produtos turísticos e vertentes estratégicas.
Finalmente pretende-se que os resultados deste estudo forneçam pistas úteis para
outros estudos no âmbito do planeamento estratégico aplicado ao turismo rural.
Abstract: The tourism industry is an industry with unique characteristics and impacts transverse on various sectors. This promotes a set of cross-cutting relationships with different sectoral impacts at the regional level that require a convergence of efforts of various actors involved in tourism. The growing competitiveness of this sector and the awareness among various stakeholders that tourism should represent an instrument of sustainable development implies an appropriate planning. This paper presents a set of theoretical considerations about strategic planning in rural tourism and analyzes a case of strategic planning in tourism in Montijo- Portugal. The specific objectives of this case are: collect and analyse the endogenous and potential resources, identify the touristic products and linked with touristic resources and strategic vectors. Finally it is intended that the results of this study provide useful clues for further studies in the context of strategic planning in rural tourism.
Abstract: The tourism industry is an industry with unique characteristics and impacts transverse on various sectors. This promotes a set of cross-cutting relationships with different sectoral impacts at the regional level that require a convergence of efforts of various actors involved in tourism. The growing competitiveness of this sector and the awareness among various stakeholders that tourism should represent an instrument of sustainable development implies an appropriate planning. This paper presents a set of theoretical considerations about strategic planning in rural tourism and analyzes a case of strategic planning in tourism in Montijo- Portugal. The specific objectives of this case are: collect and analyse the endogenous and potential resources, identify the touristic products and linked with touristic resources and strategic vectors. Finally it is intended that the results of this study provide useful clues for further studies in the context of strategic planning in rural tourism.
Description
Comunicação apresentada no IX Congresso Internacional de Turismo Rural e Desenvolvimento Sustentável, 9-12 de setembro 2014, São Paulo, Brasil
Keywords
Planeamento estratégico turismo rural estudo de caso Strategic planning rural tourism case study