Publication
Olhares sobre o ensino de enfermagem em Portugal
dc.contributor.author | Ribeiro, Olga | |
dc.contributor.author | Martins, MM | |
dc.contributor.author | Carvalho, António Luís | |
dc.contributor.author | Santos, Luísa Maria Marques Marinho | |
dc.contributor.author | Viana, Maria de Fátima Rocha | |
dc.date.accessioned | 2020-08-14T11:59:17Z | |
dc.date.available | 2020-08-14T11:59:17Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.description.abstract | Objective: to understand nurses’ perception of hospital care about nursing education. Methods: a qualitative study was carried out in 19 hospital institutions, with 56 nurses. For the data collection, the semi-structured interview was used and, in the analysis, the Atlas.ti® software. Results: these aspects emerged as units of analysis: positive and negative aspects of nursing teaching in a theoretical context; and positive and negative aspects of nursing teaching in a practical context. The perception of nurses about nursing education is essentially related to the existence of much diversified training processes. Conclusion: despite the evolution of nursing as a discipline and profession, nurses recognize that many of the weaknesses in nursing education are based on the differences between nursing schools, and the need for a closer approximation of theory to practice is evident, among other strategies, the follow-up of the students during the internships by the teachers of the School. | pt_PT |
dc.description.abstract | Objetivo: compreender a percepção dos enfermeiros da assistência hospitalar sobre o ensino de enfermagem. Métodos: estudo qualitativo, realizado em 19 instituições hospitalares, com 56 enfermeiros. Para a coleta de dados foi utilizada a entrevista semiestruturada e, na análise, o software Atlas.ti®. Resultados: emergiram como unidades de análise: aspectos positivos e negativos do ensino de enfermagem em contexto teórico; e aspectos positivos e negativos do ensino de enfermagem em contexto prático. A percepção dos enfermeiros sobre o ensino de enfermagem está relacionada, essencialmente, à existência de processos formativos muito diversificados. Conclusão: apesar da evolução da enfermagem enquanto disciplina e profissão, os enfermeiros reconhecem que, no âmbito do ensino, muitas das fragilidades estão alicerçadas nas diferenças entre as escolas de enfermagem, sendo evidente a necessidade de maior aproximação da teoria à prática, o que implica, entre outras estratégias, o acompanhamento dos estudantes durante os estágios pelos docentes da Escola. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | Rev Rene. 2018;19:e3313. | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.15253/2175-6783.2018193313 | pt_PT |
dc.identifier.issn | 1517-3852 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.26/33108 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | Universidade Federal do Ceará | pt_PT |
dc.relation.publisherversion | http://periodicos.ufc.br/rene/issue/archive | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Teaching | pt_PT |
dc.subject | Nursing | pt_PT |
dc.subject | Education | pt_PT |
dc.subject | Clinical Clerkship | pt_PT |
dc.title | Olhares sobre o ensino de enfermagem em Portugal | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.startPage | 3313 | pt_PT |
oaire.citation.title | Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste | pt_PT |
oaire.citation.volume | 19 | pt_PT |
person.familyName | Ribeiro | |
person.familyName | Martins | |
person.familyName | RODRIGUES FARIA DE CARVALHO | |
person.givenName | Olga | |
person.givenName | Maria Manuela | |
person.givenName | ANTÓNIO LUÍS | |
person.identifier | 2011249 | |
person.identifier | https://scholar.google.pt/cita | |
person.identifier.ciencia-id | 5C18-93E5-8187 | |
person.identifier.ciencia-id | 3A1D-066F-1F85 | |
person.identifier.ciencia-id | 7C11-F99E-FD10 | |
person.identifier.orcid | 0000-0001-9982-9537 | |
person.identifier.orcid | 0000-0003-1527-9940 | |
person.identifier.orcid | 0000-0003-1017-4787 | |
person.identifier.rid | ABR-9585-2022 | |
person.identifier.rid | K-4369-2013 | |
person.identifier.scopus-author-id | 55964342500 | |
person.identifier.scopus-author-id | 55044850200 | |
rcaap.rights | restrictedAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | 951b4984-3fff-473c-aadf-fa556cb42a13 | |
relation.isAuthorOfPublication | 2f651969-be11-4d4f-a6ad-44e6b0bc3156 | |
relation.isAuthorOfPublication | f8960c07-d76d-4301-8634-600912cc32c0 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 2f651969-be11-4d4f-a6ad-44e6b0bc3156 |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- artigo afiliado-mm15.pdf
- Size:
- 227.86 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format