Repository logo
 
Publication

Olhares sobre o ensino de enfermagem em Portugal

dc.contributor.authorRibeiro, Olga
dc.contributor.authorMartins, MM
dc.contributor.authorCarvalho, António Luís
dc.contributor.authorSantos, Luísa Maria Marques Marinho
dc.contributor.authorViana, Maria de Fátima Rocha
dc.date.accessioned2020-08-14T11:59:17Z
dc.date.available2020-08-14T11:59:17Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractObjective: to understand nurses’ perception of hospital care about nursing education. Methods: a qualitative study was carried out in 19 hospital institutions, with 56 nurses. For the data collection, the semi-structured interview was used and, in the analysis, the Atlas.ti® software. Results: these aspects emerged as units of analysis: positive and negative aspects of nursing teaching in a theoretical context; and positive and negative aspects of nursing teaching in a practical context. The perception of nurses about nursing education is essentially related to the existence of much diversified training processes. Conclusion: despite the evolution of nursing as a discipline and profession, nurses recognize that many of the weaknesses in nursing education are based on the differences between nursing schools, and the need for a closer approximation of theory to practice is evident, among other strategies, the follow-up of the students during the internships by the teachers of the School.pt_PT
dc.description.abstractObjetivo: compreender a percepção dos enfermeiros da assistência hospitalar sobre o ensino de enfermagem. Métodos: estudo qualitativo, realizado em 19 instituições hospitalares, com 56 enfermeiros. Para a coleta de dados foi utilizada a entrevista semiestruturada e, na análise, o software Atlas.ti®. Resultados: emergiram como unidades de análise: aspectos positivos e negativos do ensino de enfermagem em contexto teórico; e aspectos positivos e negativos do ensino de enfermagem em contexto prático. A percepção dos enfermeiros sobre o ensino de enfermagem está relacionada, essencialmente, à existência de processos formativos muito diversificados. Conclusão: apesar da evolução da enfermagem enquanto disciplina e profissão, os enfermeiros reconhecem que, no âmbito do ensino, muitas das fragilidades estão alicerçadas nas diferenças entre as escolas de enfermagem, sendo evidente a necessidade de maior aproximação da teoria à prática, o que implica, entre outras estratégias, o acompanhamento dos estudantes durante os estágios pelos docentes da Escola.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationRev Rene. 2018;19:e3313.pt_PT
dc.identifier.doi10.15253/2175-6783.2018193313pt_PT
dc.identifier.issn1517-3852
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/33108
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade Federal do Cearápt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://periodicos.ufc.br/rene/issue/archivept_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectTeachingpt_PT
dc.subjectNursingpt_PT
dc.subjectEducationpt_PT
dc.subjectClinical Clerkshippt_PT
dc.titleOlhares sobre o ensino de enfermagem em Portugalpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.startPage3313pt_PT
oaire.citation.titleRevista da Rede de Enfermagem do Nordestept_PT
oaire.citation.volume19pt_PT
person.familyNameRibeiro
person.familyNameMartins
person.familyNameRODRIGUES FARIA DE CARVALHO
person.givenNameOlga
person.givenNameMaria Manuela
person.givenNameANTÓNIO LUÍS
person.identifier2011249
person.identifierhttps://scholar.google.pt/cita
person.identifier.ciencia-id5C18-93E5-8187
person.identifier.ciencia-id3A1D-066F-1F85
person.identifier.ciencia-id7C11-F99E-FD10
person.identifier.orcid0000-0001-9982-9537
person.identifier.orcid0000-0003-1527-9940
person.identifier.orcid0000-0003-1017-4787
person.identifier.ridABR-9585-2022
person.identifier.ridK-4369-2013
person.identifier.scopus-author-id55964342500
person.identifier.scopus-author-id55044850200
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication951b4984-3fff-473c-aadf-fa556cb42a13
relation.isAuthorOfPublication2f651969-be11-4d4f-a6ad-44e6b0bc3156
relation.isAuthorOfPublicationf8960c07-d76d-4301-8634-600912cc32c0
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery2f651969-be11-4d4f-a6ad-44e6b0bc3156

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
artigo afiliado-mm15.pdf
Size:
227.86 KB
Format:
Adobe Portable Document Format