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Abstract(s)
Atualmente no contexto de sistemas de informação, as instituições do SNS têm os seus próprios
repositórios de dados e autonomia para gerir seus próprios dados, incluindo os dados
administrativos sobre a interação do utente com a instituição, bem como os dados clínicos.
A maior parte dos dados de referência é armazenada localmente nas instituições de saúde, sendo
estes geridos de forma ah-doc por cada uma das instituições, permitindo o acesso e alteração
de dados locais, aumentando o risco de problemas de qualidade de dados.
Face ao desafio de definir uma solução para o problema apresentado, é proposta a criação de
um modelo de gestão, que sustente a aplicação de uma metodologia, para identificar dados de
referência, que permita enfrentar os crescentes desafios da saúde e melhorar a eficiência
operacional, através da análise de dados e extração de informação para tomar decisões mais
bem informadas, de forma a melhorar os cuidados de saúde, salvar vidas e reduzir custos.
Currently in the context of information systems, NHS institutions have their own data repositories and autonomy to manage their own data, including administrative data on user interaction with the institution as well as clinical data. Most of the reference data is stored locally in health institutions, which are managed in an ahdoc way by each of the institutions, allowing the access and alteration of local data, increasing the risk of data quality problems. Faced with the challenge of defining a solution to the problem presented, it is proposed to create a management model that supports the application of a methodology to identify benchmark data to address growing health challenges and improve operational efficiency, by analyzing data and extracting information to make better informed decisions to improve health care, save lives and reduce costs.
Currently in the context of information systems, NHS institutions have their own data repositories and autonomy to manage their own data, including administrative data on user interaction with the institution as well as clinical data. Most of the reference data is stored locally in health institutions, which are managed in an ahdoc way by each of the institutions, allowing the access and alteration of local data, increasing the risk of data quality problems. Faced with the challenge of defining a solution to the problem presented, it is proposed to create a management model that supports the application of a methodology to identify benchmark data to address growing health challenges and improve operational efficiency, by analyzing data and extracting information to make better informed decisions to improve health care, save lives and reduce costs.
Description
Keywords
Dados de Referência Modelos de gestão Standards Repositórios de dados Sistemas de Informação Interoperabilidade Semântica Vocabulário controlado