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Authors
Abstract(s)
A seguinte Dissertação de Mestrado surge na sequência do trabalho iniciado com
a Dissertação de Mestrado de Carlos Cavaco em 2019, cujo tema foi “Segurança da
Navegação - Estudo sobre a Perceção da Segurança na Condução da Navegação
Marítima na MGP”, que constituiu a primeira fase do estudo, em curso, sobre a Perceção
da Segurança na Condução da Navegação Marítima na Marinha Portuguesa. Na sua
Dissertação de Mestrado, é sugerido que, pela importância que a Segurança tem na
Marinha, o trabalho por ele iniciado motive futuras investigações no âmbito da cultura
da segurança e da resiliência na navegação.
Carlos Cavaco estabeleceu o quadro conceptual que suporta a perceção da
segurança da navegação, identificou dimensões e fatores correlacionados e testou um
questionário.
Com esta dissertação pretende-se concluir a segunda fase do estudo iniciado e
estudar a dimensão da resiliência na segurança da condução da navegação, revendo o
questionário anterior, aplicando novo questionário e avaliando a dicotomia entre o
trabalho imaginado (Work-as-Imagined) e o trabalho executado (Work-as-Done) e
contribuir para caraterizar os processos resilientes e desenvolver um modelo de gestão
da segurança da navegação que potencie a capacidade organizacional de adaptação,
prontidão, coordenação e aprendizagem proativa.
De forma a atingir estas respetivas metas, começou por se efetuar uma revisão
de literatura. Em segundo lugar, definiu-se a metodologia, através de pesquisa
qualitativa presente na interpretação e análise de informação. Por fim efetuou-se uma
pesquisa quantitativa por intermédio de um questionário, de onde se recolheram dados,
com recurso a gráficos, tabelas, estatísticas, a fim de analisar a capacidade de resiliência
na condução da navegação na Marinha Portuguesa. Este foi distribuído através da
plataforma SurveyMonkey, de forma a realizar-se um teste piloto. De seguida, usando o
IBM SPSS Statistics 26, procedeu-se a uma análise e interpretação dos dados.
Com o presente estudo pode concluir-se que a nova visão de segurança baseada
na atuação proativa perante perigos, denominada de Safety-II, tendo vindo a estar cadaez mais presente no seio da organização, promovendo uma maior capacidade de
resiliência. Não obstante, a tradicional perspetiva de Safety-I, continua a ter um grande
impacto na condução da navegação na Marinha Portuguesa.
This study follows the work started with the thesis elaborated by Carlos Cavaco in 2019, "“Segurança da Navegação - Estudo sobre a Perceção da Segurança na Condução da Navegação Marítima na MGP” or study about the perception of safety during maritime navigation at the Portuguese Navy, that made the first step of the study ongoing, about the Perception of Safety in the Conduction of Maritime Navigation in the Portuguese Navy. Carlos Cavaco suggests that because of the importance that safety has in the Portuguese Navy, that his work can motivate further investigations related to safety culture and resilience of navigation. Carlos Cavaco established the conceptual framework that supports all the perception of safe navigation, identified dimensions and correlated factors and tested a questionnaire. With this study we want to conclude the second phase of the initiated study and study the resilience’s extent on the safety of the conduct of navigation reviewing the previous questionnaire, applying new questionnaire, evaluating the dichotomy between work-as-imagined and work-as-done, contributing to characterize the resilient processes and developing a navigation safety management model that enhances the organization capacity for adaptation, readiness, coordination and proactive learning. To achieve these respective goals, it started by carrying out a literature review. Secondly, the methodology was defined using a qualitative research present in the interpretation and analysis of information. Finally, quantitative research was made through a questionnaire, from where an amount of collected data was taken using graphics, tables, statistics, in order to analyse the resilience capacity in conducting the navigation in Portuguese Navy. This was distributed through the SurveyMonkey platform, in order to carry out a pilot test. Then, using IBM SPSS Statistics 26, the data was analysed and interpreted. With this study, we can conclude that a new safety vision based on proactive action in the face of danger, called Safety-II, has been increasingly present within the organization, promoting greater resilience. Nevertheless, the tradition Safety-I perspective continues to have a great impact on the conduct of navigation in the Portuguese Navy.
This study follows the work started with the thesis elaborated by Carlos Cavaco in 2019, "“Segurança da Navegação - Estudo sobre a Perceção da Segurança na Condução da Navegação Marítima na MGP” or study about the perception of safety during maritime navigation at the Portuguese Navy, that made the first step of the study ongoing, about the Perception of Safety in the Conduction of Maritime Navigation in the Portuguese Navy. Carlos Cavaco suggests that because of the importance that safety has in the Portuguese Navy, that his work can motivate further investigations related to safety culture and resilience of navigation. Carlos Cavaco established the conceptual framework that supports all the perception of safe navigation, identified dimensions and correlated factors and tested a questionnaire. With this study we want to conclude the second phase of the initiated study and study the resilience’s extent on the safety of the conduct of navigation reviewing the previous questionnaire, applying new questionnaire, evaluating the dichotomy between work-as-imagined and work-as-done, contributing to characterize the resilient processes and developing a navigation safety management model that enhances the organization capacity for adaptation, readiness, coordination and proactive learning. To achieve these respective goals, it started by carrying out a literature review. Secondly, the methodology was defined using a qualitative research present in the interpretation and analysis of information. Finally, quantitative research was made through a questionnaire, from where an amount of collected data was taken using graphics, tables, statistics, in order to analyse the resilience capacity in conducting the navigation in Portuguese Navy. This was distributed through the SurveyMonkey platform, in order to carry out a pilot test. Then, using IBM SPSS Statistics 26, the data was analysed and interpreted. With this study, we can conclude that a new safety vision based on proactive action in the face of danger, called Safety-II, has been increasingly present within the organization, promoting greater resilience. Nevertheless, the tradition Safety-I perspective continues to have a great impact on the conduct of navigation in the Portuguese Navy.
Description
Keywords
Acontecimentos inesperados Resiliência Risco Segurança da Navegação