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Authors
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Abstract(s)
A evolução do mercado de transporte aéreo comercial tem sido caraterizado pela
inovação e constante desenvolvimento tecnológico. O aumento do alcance e da
disponibilidade de carga dos aviões e a redução no consumo de combustível, emissão
de ruído e de gases poluentes, são alguns dos sucessos que a procura incessante do
homem em ultrapassar os limites do conhecimento aeronáutico permitiu alcançar.
No mercado de transporte aéreo a pergunta não deve ser “é possível?”, mas sim,
“quando será possível?”, uma vez que, conforme demonstra a história, é uma questão
de tempo até que o dito “impossível” seja superado. Aquilo que não passava de uma
ideia ou suposição é concretizado pela introdução de uma tecnologia pioneira,
desenvolvimento de um novo modelo de aeronave e melhoria dos conceitos de
operação.
Nesta investigação analisam-se as inovações que possibilitaram chegar ao patamar
tecnológico em que estamos, referindo as aeronaves que dominam o mercado e a forma
como este as tem recebido e usado.
Consciente das limitações inerentes, relacionadas com as múltiplas variáveis de
operação, meteorologia, sazonalidade e, em especial, a escassez de informação técnica
sobre o Airbus A321neoLR, que ainda não se encontra em operação, investigam-se os
limites da capacidade, alcance e autonomia desta aeronave em operação de longo curso
transatlântica. Comparam-se os modelos de aeronaves que operam rotas
transatlânticas de longo curso e coloca-se a questão: chegou a hora de operar essas
mesmas rotas, a partir de Lisboa, com modelos narrowbody que, até ao presente, por
constrangimentos de autonomia e capacidade estavam limitadas um tipo de operação
que não incluísse atravessar o Oceano Atlântico?
Conclui-se no final que, sendo a operação transatlântica do A321neoLR viável a partir de
Lisboa, está limitada em alcance a um número reduzido de destinos. O propósito desta
conclusão pode ser melhorado se houver adequação dos fatores e variáveis que
limitaram o desempenho da aeronave durante a investigação.
The air transport industry is characterized by a constant technological growth, particularly in aircraft development, where each new aircraft reaches greater distances with more cargo while spending less fuel, and reducing noise and pollution. The question in the airline industry should not be “is it possible?” but “when will it be possible?”. It is a matter of time until technology development allows dreams, projects and ideas to become true. By analysing the technology that got us to the state (of the art) where we are at this moment, understanding the market response to each model and how each aircraft behaves under strict competitive rules, allows us to ask the question: “is it time” for the narrowbody type aircrafts to enter long haul transatlantic market operation departing from Lisbon. Is the Airbus A321neoLR the “One” narrow aircraft to break the ocean barrier? Conscious of the study limitations regarding the amount of data that has to be taken in account, the different operator parameters, different weather and seasonal restrictions and the never to forget fact that we are studying an aircraft that doesn’t exist yet and whose performance is simulated (by the best software available in the market) we investigate A321neoLR’s ability to cross the Atlantic. Conclusions are that it is doable to operate in narrow routes and in a limited (by distance) range of destinations, always depending on the assumed variables and operational conditions.
The air transport industry is characterized by a constant technological growth, particularly in aircraft development, where each new aircraft reaches greater distances with more cargo while spending less fuel, and reducing noise and pollution. The question in the airline industry should not be “is it possible?” but “when will it be possible?”. It is a matter of time until technology development allows dreams, projects and ideas to become true. By analysing the technology that got us to the state (of the art) where we are at this moment, understanding the market response to each model and how each aircraft behaves under strict competitive rules, allows us to ask the question: “is it time” for the narrowbody type aircrafts to enter long haul transatlantic market operation departing from Lisbon. Is the Airbus A321neoLR the “One” narrow aircraft to break the ocean barrier? Conscious of the study limitations regarding the amount of data that has to be taken in account, the different operator parameters, different weather and seasonal restrictions and the never to forget fact that we are studying an aircraft that doesn’t exist yet and whose performance is simulated (by the best software available in the market) we investigate A321neoLR’s ability to cross the Atlantic. Conclusions are that it is doable to operate in narrow routes and in a limited (by distance) range of destinations, always depending on the assumed variables and operational conditions.
Description
Keywords
A321neoLR, Eficiência de combustível, Longo Curso, Transatlântico. A321neoLR, Fuel Efficiency, Long Haul, Transatlantic