Repository logo
 
Publication

Gamification Applied to Project Management and Agile Methodologies for Fast Development Teams

dc.contributor.authorBarradas, Gustavo Manuel Almeida
dc.date.accessioned2023-07-29T12:15:40Z
dc.date.available2023-07-29T12:15:40Z
dc.date.issued2023-07-18
dc.description.abstractThe exponential increase of projects in the area of software development along with others has led teams to adhere to agile methodologies. These methodologies aim to guarantee the quality and speed with which the project is developed, and help organize teams to not waste valuable resources. However, every so often it is identified a lack of motivation on the part of developers and managers to adhere to these methodologies, either for social reasons, psychological barriers, or even a lack of motivation in general. To decrease the effects of the adoption problems, solutions such as gamification promise to increase user engagement and motivation. The applied mechanics simulate a fun environment similar to what is found in video games to change the way users look at agile solutions, and overcome their difficulties in adopting them. The created gamified solution was based on the Kanban methodology and simulates how it could be applied in a real professional environment. The objective of this solution is to find the main elements of motivation for users, to facilitate their adoption of these methodologies. Finally, to confirm the applied approach, an evaluation was made through a survey. In the future, the solution should be built and applied in a real work environment, to obtain results in a more detailed way, and thus continuously develop and adapt the solution accordingly.pt_PT
dc.description.abstractO aumento exponencial de projetos na área de desenvolvimento de software e afins tem levado equipas a aderir a metodologias ágeis. Estas metodologias visam garantir a qualidade e rapidez com que o projeto é desenvolvido, e ajudam na organização das equipas por forma a não desperdiçar recursos. Contudo, por vezes é identificada falta de motivação por parte de desenvolvedores e gestores em aderir a estas metodologias, seja por motivos sociais, barreiras psicológicas, ou até mesmo falta de motivação em geral. Por forma a reduzir os efeitos da falta de motivação na adoção às metodologias ágeis, a implementação de mecânicas de gamificação, promete aumentar a participação e motivação dos utilizadores. Estas mecânicas simulam um ambiente divertido, similar ao encontrado em videojogos, desta forma, proporcionando uma nova experiência Ágile aos utilizadores, que ajuda a motivar e ultrapassar as suas dificuldades de aderência. A solução gamificada criada, tem como base a metodologia Kanban, que simula como seria aplicada em contexto real, uma verdadeira plataforma Kanban gamificada. O objetivo desta solução é encontrar quais os elementos de motivação dos utilizadores, por forma a facilitar a adoção a estas metodologias. Por fim, por forma a confirmar a abordagem aplicada, foi feita uma avaliação através de um questionário. No futuro, a solução deverá ser construída e aplicada num contexto real, por forma a obter resultados de forma mais detalhada, e assim, adaptar e desenvolver continuamente a solução conforme os mesmos.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.tid203335635
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/45837
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectgamificaçãopt_PT
dc.subjectkanbanpt_PT
dc.subjectadoçãopt_PT
dc.subjectmetodologias ágeispt_PT
dc.subjectmotivaçãopt_PT
dc.subjectdesenvolvimento de softwarept_PT
dc.titleGamification Applied to Project Management and Agile Methodologies for Fast Development Teamspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameInformática

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
99992005_Gustavo_Barradas.pdf
Size:
3.14 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.85 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: