Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Promoção de valores através da literatura infantil

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
SARAGOMES_VERSÃODEFINITIVA.pdf2.4 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente relatório de investigação foi realizado no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.o Ciclo do Ensino Básico, tem como objetivo a descrição e análise das tarefas realizadas no âmbito do estágio desenvolvido ao longo de dez semanas numa turma de terceiro ano de escolaridade do Ensino Básico. O presente projeto tenta dar resposta à questão: De que modo a literatura infantil pode contribuir para a promoção de valores? Relativamente à metodologia, baseei-me na Investigação-Ação e a Investigação Qualitativa tendo recorrido a diversas formas de recolha de dados como a observação participante, notas de campo, registos audiovisuais, inquérito aos alunos e ainda uma entrevista à professora cooperante. Durante a implementação do projeto foram realizadas diversas tarefas para promover valores para que os alunos tornarem cidadãos mais justos e conscientes das suas atitudes. Após a análise dos dados, concluo que é possível transmitir valores através da literatura infantil.
he present research report was carried out to finalize a master’s degree in Pre-school and Elementary Education and Teaching with the goal of obtaining an analysis and description of tasks carried out with children in a third-grade classroom over a span of ten weeks. This project tried to answer the following question: In what form can children’s litera Regarding the methodology used, Field and Qualitative Research was applied to gather various forms of data, such as: field observation in class, participating in activities with the students, field notes of the children’s behaviours, audio-visual recordings, student surveys and an interview with the class teacher. During the implementation of this project, several tasks were carried out in order to transmit values with the objective of sensitizing children to become more aware of their own actions and behaviours towards those around them, with the objective of being better members of society. After analysing all the data collected as referred above, I may conclude that the answer to the major question is, in fact, yes, it is definitely possible to transmit such important values to children with the aid of children’s literature.

Description

Keywords

Literatura infantil Valor Fábula Children’s literature Moral values Fairytale

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue