Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Lisboa: destino turístico de city breaks na vertente de shopping

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
2013.04.005_.pdf2.41 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

A presente dissertação tem como principal objectivo analisar o contexto do shopping no produto de city breaks, definindo o potencial de atracção de Lisboa nesse âmbito, bem como investigar o seu contributo para o desenvolvimento e dinamização do destino de cidade. O shopping é encarado como uma aposta dos destinos urbanos, como Lisboa; por conseguinte interessa à investigação estudar a sua complexidade através de fontes primárias (inquéritos por questionários) e secundárias (investigação documental), de maneira a compreender as especificidades e oportunidades do desenvolvimento do produto em Lisboa. A análise do aparelho comercial e dos recursos turísticos de Lisboa, permitiu concluir que a mesma apresenta capacidade de atracção junto do mercado de shopping, garantindo assim a evolução e a diferenciação do produto de city breaks no destino. Esta atracção apenas é possível na medida em que Lisboa detém uma oferta turística baseada na complementaridade e diversidade, resultando assim no sucesso e na satisfação das diferentes motivações da procura que não visita a cidade apenas pelos museus e monumentos, mas também por outros factores como os eventos, a hoteleira e restauração, e cada vez mais pelos locais de comércio.
The main purpose of this dissertation is to analyze shopping context in city breaks product, defining its potential of attraction, as well as to investigate its contribution for development and dynamism of the city’s destination. Shopping is seen as an urban destinations’ tourism strategy, such as Lisbon, therefore it is justifiable the study of its complexity through research: primary sources (questionnaires) and secondary sources (documentary research) in order to understand specificities and opportunities of the product’s development in Lisbon. Analyzing commercial network and touristic resources of Lisbon allowed to study to conclude that the city presents an attractiveness regarding shopping market ensuring the evolution and differentiation of the city breaks’ product in the destination. This attractiveness is only possible due to Lisbon’s touristic supply based on complementarity and diversity, which results in the success and satisfaction of different demand’s motivations that do not visit the city only because of museums and monuments but also for other reasons, such as events, hotels and restaurants, and increasingly for shopping sites.

Description

Keywords

City breaks Shopping Tourism Turismo Comércio Cidade Lisboa Tourism Commerce Lisbon

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Escola Superior de Hotelaria e Turismo do Estoril

CC License