Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
7.86 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório surge no âmbito da Unidade Curricular “Projeto/Estágio” do 1º Curso
de Mestrado em Enfermagem Perioperatória, ministrado pela Escola Superior de Saúde do
Instituto Politécnico de Setúbal em parceria com a Associação dos Enfermeiros de Sala de
Operações Portugueses, sendo fruto do trabalho desenvolvido em contexto de estágio no
Bloco Operatório de uma instituição privada, e do Projeto de Intervenção em Serviço
realizado neste mesmo contexto.
O processo de integração de um enfermeiro em contexto de trabalho constitui-se sempre
como um desafio. No caso do enfermeiro recém-licenciado este desafio pauta-se pela
assunção da responsabilidade profissional, e pela prestação de cuidados de uma forma
autónoma. Por seu lado, no caso do enfermeiro com experiência profissional, este desafio
pauta-se pela adaptação a um novo contexto de trabalho.
Assim, a definição de programas de integração adequados quer às necessidades
organizacionais, quer às necessidades dos novos elementos, procura facilitar o processo
de adaptação destes elementos ao serviço, de modo a que a sua integração se processe
de um modo rápido e eficaz.
O Projeto de Intervenção em Serviço realizado teve a intenção de refletir acerca da
integração de enfermeiros num serviço tão específico como o Bloco Operatório e de adotar
medidas para a melhoria do seu processo de integração no serviço. Assim, este projeto
gira em torno da problemática da integração dos enfermeiros no Bloco Operatório tendose,
através da elaboração e aplicação de um questionário aos enfermeiros do serviço,
procurado identificar as principais necessidades por estes sentidas aquando da sua
integração no serviço em questão.
O presente projeto resultou na revisão da norma de serviço relativa ao processo de
integração, na elaboração de um programa de integração e respetiva avaliação e na
construção de um guia de acolhimento que espera constituir-se como uma ferramenta
facilitadora do processo de integração dos enfermeiros no serviço.
The present work comes as part of Course Project/Internship of the 1st Master Course in Perioperative Nursing, taught by School of Health Sciences of Setúbal Polytechnic Institute (Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico de Setúbal) in partnership with the Portuguese Operating Room Nurses Association (Associação dos Enfermeiros de Sala de Operações Portugueses), emerging as a result of the work developed in the internship context in an Operating Theater from a private institution, and of the Service Intervention Project performed in the same context. The integration process of a nurse in the work environment constitutes itself as a challenge. In the case of newly licensed nurses this challenge is guided by the assumption of professional responsibility, and nursing care in an autonomous way. Meanwhile, in the case of nurses with professional experience, this challenge is guided by the adaptation to a new service. This way, the definition of adequate integration programs as to the organizational needs, as to the new nurses’ needs, seeks to facilitate their adaptation process to the service, so that their integration proceeds quickly and effectively. This Service Intervention Project intended to reflect about nurses’ integration in such a specific service as the Operating Theater and to adopt measures to improve it. Thus, this project goes around the nurses’ integration in the Operating Theater issue, through a form development and application to the service nurses that attempted to identify the main needs felt by them along their own integration process into the service. This project resulted in a service protocol review, an integration-standard program development and appropriate evaluation and a host-guide who hopes to establish itself as a facilitating tool of the integration process in this Operating Theater. Keywords:
The present work comes as part of Course Project/Internship of the 1st Master Course in Perioperative Nursing, taught by School of Health Sciences of Setúbal Polytechnic Institute (Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico de Setúbal) in partnership with the Portuguese Operating Room Nurses Association (Associação dos Enfermeiros de Sala de Operações Portugueses), emerging as a result of the work developed in the internship context in an Operating Theater from a private institution, and of the Service Intervention Project performed in the same context. The integration process of a nurse in the work environment constitutes itself as a challenge. In the case of newly licensed nurses this challenge is guided by the assumption of professional responsibility, and nursing care in an autonomous way. Meanwhile, in the case of nurses with professional experience, this challenge is guided by the adaptation to a new service. This way, the definition of adequate integration programs as to the organizational needs, as to the new nurses’ needs, seeks to facilitate their adaptation process to the service, so that their integration proceeds quickly and effectively. This Service Intervention Project intended to reflect about nurses’ integration in such a specific service as the Operating Theater and to adopt measures to improve it. Thus, this project goes around the nurses’ integration in the Operating Theater issue, through a form development and application to the service nurses that attempted to identify the main needs felt by them along their own integration process into the service. This project resulted in a service protocol review, an integration-standard program development and appropriate evaluation and a host-guide who hopes to establish itself as a facilitating tool of the integration process in this Operating Theater. Keywords:
Description
Relatório de Estágio de Mestrado em
Enfermagem Perioperatória
Keywords
Enfermagem Autonomia Profissional Integração Bloco Operatório Nursing Professional Autonomy Integration Operating Theater
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Setúbal. Escola Superior de Ciências Empresariais.