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Artificial Intelligence as a competitive advantage factor in the hospitality industry

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Abstract(s)

This dissertation aims to understand the role of Artificial Intelligence in the costumer decision-making process to determine if AI is considered a competitive advantage factor in the hospitality industry. To this end, it is essential to study the potential customer profile to understand which characteristics and factors contribute to influence the choice of a hotel customer. The topic has been gaining space in different discussion environment and several questions have been raised and debated for a better understanding of this technology and its present and future implications. In order to achieve the main objective of this investigation, an exploratory study was carried out using a survey as a data collection method that was answered by 268 individuals. Also, an interview to the Evolution Lisboa Hotel Manager was conducted to study the hotel’s perception on the adoption of AI and its advantages and disadvantages. The data collected from the surveys was later analyzed using statistical methods. Through the analysis of these results, it is possible to deduce that AI is the least important feature in a hotel when it comes to the customer’s purchase decision making in the hospitality industry. However, nowadays individuals are willing to experience some AI tools if it does not interfere with the customer’s interaction with humans and when it is possible to exist a symbiosis between humans and machines.
A presente dissertação visa compreender o papel da Inteligência Artificial no processo de tomada de decisões dos consumidores para determinar se a IA é considerada um fator de vantagem competitiva na indústria hoteleira. Para tal, é essencial estudar o perfil dos potenciais consumidores de forma a compreender quais as características e fatores que contribuem para influenciar a escolha de um consumidor. Este tema tem vindo a ganhar espaço em diferentes ambientes de discussão e várias questões têm sido levantadas e debatidas para uma melhor compreensão desta tecnologia e das suas implicações presentes e futuras. Para atingir o objetivo principal desta investigação, foi realizado um estudo exploratório utilizando um inquérito como método de recolha de dados que foi respondido por 268 indivíduos. Foi também realizada uma entrevista ao Gestor do Evolution Lisboa Hotel para estudar a perceção do hotel sobre a adoção da IA e as suas vantagens e desvantagens. Os dados recolhidos a partir dos inquéritos foram posteriormente analisados utilizando métodos estatísticos. Através da análise destes resultados, é possível deduzir que a IA é a característica menos importante num hotel quando se trata da tomada de decisão de compra por parte dos consumidores na indústria hoteleira. No entanto, atualmente os indivíduos estão dispostos a experimentar algumas ferramentas de IA desde que não interfira com a interação dos consumidores com os humanos e sempre que seja possível existir uma simbiose entre humanos e máquinas.

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Artificial intelligence Hospitality industry Competitiveness Inteligência Artificial Indústria Hoteleira Competitividade

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