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Advisor(s)
Abstract(s)
Estudar o Turismo de Base Comunitária surgiu da necessidade de encontrar respostas ao
crescimento descontrolado do turismo que se vive nos dias de hoje. Este tipo de turismo
distingue-se de todos os outros pela importância que dá à comunidade, como elemento
central nos processos de tomada de decisão. Ao ser a comunidade, a protagonista de toda
a atividade turística, permite-se que haja uma relação genuína e, acima de tudo, justa,
entre o turista e a comunidade. Na presente dissertação, que visa contribuir para a
compreensão da importância de mitigar os aspetos negativos provenientes do Turismo de
Massas, primeiramente, foi realizada uma contextualização dos termos e conceitos mais
importantes relativos a esta temática, posteriormente, foi elaborado um estudo de
mercado sobre as práticas a nível europeu e, por último, foi realizado um Estudo de Caso
sobre a Empresa VARINA, como empresa de referência de Turismo de Base Comunitária
na Área Metropolitana de Lisboa, e sobre o impacto que a mesma detém na comunidade
em que se insere.
Studying Community-based Tourism arose from the need to find an answer to the uncontrolled growth of tourism that is experienced today. This type of tourism is distinguished from all others by the importance it gives to the community, as the most important and decisive entity in the decision-making processes. Being the community, the protagonist of the tourist activity, there is a genuine and, above all, a fear relationship between the tourist and the community. In this dissertation, there is a contextualization of the most important terms and concepts related to this theme and, subsequently, a study was prepared on the VARINA Company, as a Community-based Tourism company of reference in the Metropolitan Area of Lisbon, and how it impacts its community.
Studying Community-based Tourism arose from the need to find an answer to the uncontrolled growth of tourism that is experienced today. This type of tourism is distinguished from all others by the importance it gives to the community, as the most important and decisive entity in the decision-making processes. Being the community, the protagonist of the tourist activity, there is a genuine and, above all, a fear relationship between the tourist and the community. In this dissertation, there is a contextualization of the most important terms and concepts related to this theme and, subsequently, a study was prepared on the VARINA Company, as a Community-based Tourism company of reference in the Metropolitan Area of Lisbon, and how it impacts its community.