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Authors
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Abstract(s)
A comunicação é um processo de compreensão, transferência de informações, aquisição
e partilha de novos conhecimentos e ideias, e é uma condição básica para o sucesso de
qualquer organização. A comunicação interna consiste na troca de informações, ideias,
pensamentos e objetivos entre funcionários e demais clientes internos de uma
organização. Uma comunicação interna eficaz, permite estabelecer boas relações no seio
da organização e melhorar o seu desempenho geral, e é um dos fatores mais importantes
que afetam a satisfação dos funcionários no seu local de trabalho. Por forma a confirmar
esta realidade, recorreu-se a um estudo empírico inferencial, com aplicação de um
inquérito por questionário aos polícias do Comando Metropolitano de Lisboa. Desta feita,
foi possível apurar o nível de satisfação dos polícias com a comunicação interna da Polícia
de Segurança Pública, bem como o seu nível de satisfação no trabalho. Apurou-se ainda
o impacto da comunicação interna para a satisfação no trabalho dos polícias,
determinando o poder preditivo de cada uma de oito dimensões da comunicação interna.
Os resultados mostram que os polícias da PSP estão relativamente satisfeitos com o seu
trabalho e que a comunicação interna é um indicador estatisticamente significativo da
satisfação no trabalho, explicando até 35% da sua variação. Das oito dimensões da
comunicação interna, os preditores mais importantes de satisfação no trabalho são:
satisfação com a comunicação com os superiores hierárquicos, satisfação com o clima de
comunicação, satisfação com a comunicação em reuniões e satisfação com a comunicação
horizontal.
Communication is a process of understanding, transferring information, acquiring and sharing new knowledge and ideas, and it’s a basic condition for the success of any organization. Internal communication consists of the exchange of information, ideas, thoughts and objectives between employees and other internal customers of an organization. Effective internal communication allows to establish good relationships within the organization and improve its overall performance, and is one of the most important factors that affect employee satisfaction in their workplace. In order to confirm this reality, an empirical inferential study was applied, with the application of a questionnaire survey to the police officers of the Comando Metropolitano de Lisboa. This time, it was possible to ascertain the level of satisfaction of the police officers with the internal communication of the Polícia de Segurança Pública, as well as their level of satisfaction at work. The impact of internal communication for the satisfaction of police officers was also investigated, determining the predictive power of each of the eight dimensions of internal communication. The results show that PSP police officers are relatively satisfied with their work and that internal communication is a statistically significant indicator of job satisfaction, explaining up to 35% of the variation. Of the eight dimensions of internal communication, the most important predictors of job satisfaction are: satisfaction with communication with superiors, satisfaction with the communication climate, satisfaction with communication in meetings and satisfaction with horizontal communication.
Communication is a process of understanding, transferring information, acquiring and sharing new knowledge and ideas, and it’s a basic condition for the success of any organization. Internal communication consists of the exchange of information, ideas, thoughts and objectives between employees and other internal customers of an organization. Effective internal communication allows to establish good relationships within the organization and improve its overall performance, and is one of the most important factors that affect employee satisfaction in their workplace. In order to confirm this reality, an empirical inferential study was applied, with the application of a questionnaire survey to the police officers of the Comando Metropolitano de Lisboa. This time, it was possible to ascertain the level of satisfaction of the police officers with the internal communication of the Polícia de Segurança Pública, as well as their level of satisfaction at work. The impact of internal communication for the satisfaction of police officers was also investigated, determining the predictive power of each of the eight dimensions of internal communication. The results show that PSP police officers are relatively satisfied with their work and that internal communication is a statistically significant indicator of job satisfaction, explaining up to 35% of the variation. Of the eight dimensions of internal communication, the most important predictors of job satisfaction are: satisfaction with communication with superiors, satisfaction with the communication climate, satisfaction with communication in meetings and satisfaction with horizontal communication.
Description
Keywords
Comunicação interna Dimensões da comunicação interna Satisfação com a comunicação interna Satisfação no trabalho Dimensions of internal communication Internal communication Job satisfaction Satisfaction with internal communication
