Repository logo
 
Publication

Os contributos da coavaliação entre pares através do feedback, na regulação das aprendizagens

dc.contributor.authorMachado, Helga
dc.contributor.authorPinto, Jorge
dc.date.accessioned2014-10-21T10:36:19Z
dc.date.available2014-10-21T10:36:19Z
dc.date.issued2014
dc.descriptionComunicação apresentada no VI Encontro do CIED - I Encontro Internacional em Estudos Educacionais. Avaliação: Desafios e Riscos, nos dias 15 e 16 de novembro de 2013, na Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboapor
dc.description.abstractNeste trabalho é analisado de que modo o fornecimento de feedback, num processo de coavaliação entre pares, contribui para a regulação das aprendizagens dos alunos em Matemática. Através de uma investigação qualitativa elaborou-­‐se um processo de avaliação, dividido em cinco fases, em que os alunos do 3º ano envolvidos trabalhavam em pequenos grupos. Pode-­‐se concluir que este estudo evidencia a importância do feedback enquanto instrumento de aprendizagem da matemática, não só para os alunos que avaliam como também para os que são avaliados. O feedback regulador providenciado pelos alunos avaliadores possui pistas orientadoras importantes que permitiram aos seus pares identificar o erro e corrigirem-­‐no de forma autónoma, melhorando o seu desempenho. Com efeito, este processo de coavaliação promove a regulação das aprendizagens e contribui para o desenvolvimento de competências de autoavaliação e autorregulação nos alunos.por
dc.description.abstractThe peer assessment seems a fruitful process in identifying and overcoming the difficulties of students in a class. However, for this to happen it is necessary to ensure that each element give the right answer to the other. It is necessary that the mutual feedback in pair have some characteristics that require everyone to think about what he did, and give clues finding each other in order to help him overcome the difficulties encountered in task analysis by the pair. These works try to understand the role of feedback in a situation of peer assessment in terms of regulation of learning by students in Mathematics. In qualitative research on own practice teacher was implemented a peer assessment process, organized into three phases, in which students of the 3rd year was involved working in small groups. Data collection was based on observation, document analysis and interviews. The data analysis evidences the importance of feedback as a tool for learning mathematics, not only for assessor's students but also for those which are assessed. The feedback provided by the assessors students has important guiding clues that enabled their peers to identify the error and correct it independently, improving their performance. Indeed, this process promotes peer assessment regulation of learning and contributes to the development of skills of self-­assessment and self-­regulation in students.en
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/6842
dc.language.isoporpor
dc.peerreviewedyesen
dc.publisherCIED - Centro de Interdisciplinar de Estudos Educacionaispor
dc.subjectCoavaliaçãopor
dc.subjectFeedbacken
dc.subjectProcessos matemáticospor
dc.subjectPeer assessmenten
dc.subjectFeedbacken
dc.subjectMathematical processes in primary schoolen
dc.titleOs contributos da coavaliação entre pares através do feedback, na regulação das aprendizagenspor
dc.typeconference object
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapor
oaire.citation.endPage331por
oaire.citation.startPage317por
oaire.citation.titleAtas do VI Encontro CIED - I Encontro Internacional de Estudos Educacionais. Avaliação: Desafios e riscospor
person.familyNamePinto
person.givenNameJorge
person.identifier.ciencia-id7218-24BB-3DBB
person.identifier.orcid0000-0002-2819-8114
person.identifier.scopus-author-id37063603600
rcaap.rightsopenAccessen
rcaap.typeconferenceObjecten
relation.isAuthorOfPublication84b1474f-7789-4434-aa4c-f628558e5146
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery84b1474f-7789-4434-aa4c-f628558e5146

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Os contributos da coavaliação entre pares e regulação das aprendizagens.pdf
Size:
427.54 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.82 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: