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Authors
Abstract(s)
Esta dissertação investiga a comunicação dos estúdios de design em Portugal, analisando potenciais padrões de linguagem poluídos por jargões e influências do Design Thinking e do neoliberalismo, tal como discutido por Rodirgo Ramirez. O estudo, desenvolvido no seio da UNIDCOM e FCT, visa compreender como estas tendências afetam a identidade do design português, combinando uma análise histórica com uma avaliação contemporânea do ecossistema e mercado do design português.
O estudo procurar identificar padrões linguísticos nas estratégias discursivas, pretendendo apurar se há poluição burocrática na comunicação, ligando-a aos contextos socioeconómicos e à falta de um órgão central do Design Português.
Além de mapear o estado atual do mercado, o estudo procura ainda alertar para o uso de poluentes textuais por parte dos designers que acabam por manchar a área e a necessidade de maior clareza na autorrepresentação dos designers. As limitações incluem a amostra reduzida e a natureza observacional, mas os insights oferecem bases para futuras discussões sobre ética e eficácia comunicativa no design português.
The research seeks to identify linguistic patterns in discursive strategies, aiming to determine whether there is bureaucratic pollution in communication, linking it to socio-economic contexts and the absence of a central governing body for Portuguese Design. In addition to mapping the current state of the market, the study also aims to raise awareness of the use of textual pollutants by designers, which ultimately tarnish the field, and to highlight the need for greater clarity in designers’ self-representation. Limitations include the small sample size and the observational nature of the research, but the insights provide a foundation for future discussions on ethics and communicative effectiveness in Portuguese design.
The research seeks to identify linguistic patterns in discursive strategies, aiming to determine whether there is bureaucratic pollution in communication, linking it to socio-economic contexts and the absence of a central governing body for Portuguese Design. In addition to mapping the current state of the market, the study also aims to raise awareness of the use of textual pollutants by designers, which ultimately tarnish the field, and to highlight the need for greater clarity in designers’ self-representation. Limitations include the small sample size and the observational nature of the research, but the insights provide a foundation for future discussions on ethics and communicative effectiveness in Portuguese design.
Description
Keywords
Comunicação institucional Design português Design Thinking Identidade do Design Jargão e Burocracia Neoliberalismo
