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Virtual Reality: A new vision in Portuguese real estate

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Abstract(s)

This master’s thesis explores the transformational influence of virtual reality (VR) technology in the landscape of the Portuguese real estate market. The research is grounded in a comprehensive methodology, combining practical case studies and surveys to provide a nuanced understanding of the implications of VR adoption in this specific context. The literature review commences with an exploration of the historical and theoretical foundations of VR. Furthermore, detailed review of existing literature establishes a framework for understanding the potential benefits and challenges associated with the integration of VR in property transactions. The practical component of the research developed by the author, during this work, involved in-depth case studies of a select real estate project in Portugal, namely the luxury apartment compound in Sesimbra, Setúbal called Sesimbra Golden Beach. Two VR experiences have been created in the scope of this thesis, one using 360º photograph images and another built from the ground up in three dimensions (3D). They were created to compare the level of immersion between the two. Therefore, through the analysis of these practical implementations, the study aims to identify patterns, successes, and obstacles encountered in the integration of VR within the Portuguese real estate market and its stakeholders. In tandem with case studies, a survey was conducted among key stakeholders, including real estate agents, and potential homebuyers, who were asked to participate in the VR experiences followed by the survey. The survey data provides valuable insights into the perceptions, preferences, and experiences of these stakeholders regarding the utilization of VR in property transactions. The study revealed that real estate agents recognized the potential of VR as an additional information source, with over three-quarters (77 %) of participants rating the developed VR experience 8 (eight) or higher out of 10 (ten). This positive user feedback suggests that VR technology holds significant promise for enhancing the real estate industry in Portugal.
Este trabalho de dissertação de mestrado investiga a influência transformadora da tecnologia de realidade virtual (RV) no panorama do mercado imobiliário português. A pesquisa baseia-se numa metodologia abrangente, combinando estudos de caso práticos e inquéritos para fornecer uma compreensão variada das implicações da adoção de RV neste contexto específico. A revisão literária começa com uma exploração dos fundamentos históricos e teóricos da RV. Uma revisão detalhada da literatura existente, estabelece uma estrutura para compreender os potenciais benefícios e desafios associados à integração da RV, em transações imobiliárias. A componente prática da pesquisa desenvolvida ao longo desta dissertação pelo autor, envolve estudos de caso aprofundados de um projeto imobiliário selecionado em Portugal, nomeadamente o empreendimento de apartamentos de luxo em Sesimbra, Setúbal, denominado Sesimbra Golden Beach. Foram criadas duas experiências de RV no âmbito desta dissertação para este empreendimento. Uma das experiências utiliza imagens fotográficas em 360º e a outra é construída de raíz em 3D. Ambas foram criadas para comparar o nível de imersão entre as duas. Portanto, através da análise destas implementações práticas, o estudo visa identificar padrões, sucessos e obstáculos encontrados na integração da RV no mercado imobiliário português e nas partes envolvidas. Paralelamente aos estudos de caso, foi realizado um inquérito junto dos principais interessados, incluindo agentes imobiliários e potenciais compradores de casas, que experimentaram as experiências de RV e de seguida preencheram o inquérito. Os dados deste, fornecem informações valiosas sobre as perceções, preferências e experiências destas partes interessadas em relação à utilização da RV em transações imobiliárias. O estudo revelou que os agentes imobiliários reconheceram o potencial da experiência desenvolvida em RV como uma fonte adicional de informação, com mais de três quartos (77 %) dos participantes classificando a experiência em 8 (oito) ou superior numa escala de 10 (dez). Este feedback positivo do usuário sugere que a tecnologia RV tem um potencial significativo para melhorar o setor imobiliário em Portugal.

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Virtual reality Real estate Consumer behaviour

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