Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Da Cultura do Projecto e da Síntese das Artes. O ´Trio Maravilha´ (1957- 1974): Do Atelier da Mãe D’Água ao Gabinete Multiplano

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Antunes_SandraVol1_2021.pdf99.55 MBAdobe PDF Download
Antunes_SandraVol2_2021.pdf382.91 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

No contexto da Teoria e da História da Cultura Material, bem como da Teoria do Design, a presente investigação é de base historiográfica. Elegem-se como fontes primárias o fundo documental achado no gabinete Multiplano e o testemunho dos seus principais agentes, com o fundamental objectivo de revelar documentação, acções e agentes capazes de contribuir para a compreensão do lugar da cultura do pensamento projectual e do design, no contexto português. Assume-se como objecto de estudo “O ‘Trio Maravilha’ (1957-1974): do Atelier da Mãe d’Água ao Gabinete Multiplano” - enquadrando o problema do Design do ponto de vista do processo e não do objecto. Tirocinantes desde 1957 no atelier de Carlos Tojal, já no Atelier da Mãe d’Água (a partir de 1961) e no gabinete Multiplano (de 1972 a 1974), Manuel Moreira e Carlos Roxo com Carlos Tojal desenvolveram um vasto e coerente corpo material e imaterial, de raiz projectual. Demarcando-se da contemplação Beau-Arts da formação académica, do eclético Déco ou do racionalismo moderno, para dialeticamente abraçar a revisão do movimento moderno, estendem o conceito de útil, pela consideração da complexidade dos problemas funcionais e a integração na génese do projecto do conhecimento artístico - no quadro do design ou do projecto socialmente considerados.
Within the Theory and History of Material Culture, as well as the Theory of Design, this project relies on historiographical-based investigation. Aiming to reveal unedited documentation, actions and agents which may contribute to the comprehension of the place of project orientated culture and design, within the Portuguese context. It elects, as primary sources, the document archives found in the Multiplano cabinet and the testimony of its main agents. It assumes as its object of study the architecture studio Multiplano – therefore, framing the problem of Design from its process pint of view, rather than from its object. Assistants since 1957 at Carlos Tojal’s studio, already at the Atelier da Mãe d’Água (from 1961) and at the Multiplano office (from 1972 to 1974), Manuel Moreira (b. 1933) and Carlos Roxo (b. 1935) with Carlos Tojal (1929-2015), develop a vast and coherent project-oriented, material and immaterial, body pf products. Demarcating themselves from Beaux-Arts contemplation, ecletic Déco, or the modern, the embrace the revision of teh modern movement, extending yet the conceptual of useful for considering the complexity of the functional problems and the integration of artistic knowledge within the genesis of the project – in the framework of design or the project, socially considered.

Description

Keywords

Síntese das Artes Cultura Material e Imaterial História do Design em Portugal Estudos de Design Cultura do Projecto

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License