Repository logo
 
Publication

Design thinking and co-creation for the development of a new plant-based product

dc.contributor.advisorGancho, Sara
dc.contributor.authorRaposo, Matilde Custódio
dc.date.accessioned2023-12-04T13:29:24Z
dc.date.available2023-12-04T13:29:24Z
dc.date.issued2023-06
dc.description.abstractNo século XXI, mais do que nunca, é necessária uma perspetiva sustentável sobre os nossos hábitos quotidianos, pois temos cada vez mais dados que tornam inquestionáveis as alterações climáticas, mostram o esgotamento dos recursos naturais disponíveis no nosso planeta e provam a relação entre um número crescente de doenças e a alimentação. Para que os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável sejam alcançados, os hábitos de consumo alimentar e os sistemas alimentares, como os conhecemos, devem mudar e a solução passa pelo consumo de mais produtos de origem vegetal. Nos últimos anos, tem havido uma procura crescente das alternativas à base de plantas. Neste sentido, é essencial repensar a forma como definimos os novos produtos alimentares hoje. É necessário criar produtos que correspondam aos desejos crescentes dos consumidores e das empresas interessadas em “escutar” o seu público-alvo – isso pode ser alcançado alterando os processos de design de alimentos usando métodos criativos e de design. Esta investigação pretende, através de um estudo de caso, demonstrar os benefícios da utilização do processo de Design Thinking e também da utilização de técnicas de cocriação para o desenvolvimento de um novo produto alimentar de origem vegetal, que se revelou mais saudável e inovador. É nosso objetivo de longo prazo mostrar às empresas deste setor que é preciso haver uma mudança drástica nos seus atuais processos de desenvolvimento internos, focados no produto, passando a basear as decisões e atividades de produção nos insights do consumidor.pt_PT
dc.description.abstractIn the 21st century, more than ever, a sustainable perspective on our daily habits is needed, as there is more emerging data which make climate change undeniable, shows the drainage of the natural resources available on our planet and as food related illnesses arise around the world. For Sustainable Development Goals to be achieved, the food consumption habits and food systems as we know them, must change and the solution passes through the consumption of more plant-based products. In recent years, there has been a growing demand for plant based alternatives. In this sense, it is essential to rethink the way we define new food products today. It is necessary to create new products which listen to the growing wishes of the consumers and businesses who are interested in co-creating with their target audience– this can be achieved by changing the food design processes using creative and design methodologies. This investigation aims to, through a case study, demonstrate the benefits of using the Design Thinking process while also using co-creation techniques for the development of a new plant-based food product, which turned out to be healthier and innovative. It is our long-term goal to show companies from this sector that there needs to be a drastic shift on their current in-house and product-focused development processes, as they should base decisions and production activities on consumer insights.pt_PT
dc.identifier.tid203412230pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/48165
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectDesign thinkingpt_PT
dc.subjectCo-creationpt_PT
dc.subjectFood designpt_PT
dc.subjectPlant-basedpt_PT
dc.subjectDesign managementpt_PT
dc.titleDesign thinking and co-creation for the development of a new plant-based productpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorInstituto de Arte, Design e Empresa - Universitário
thesis.degree.nameGestão do Designpt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Matilde Custódio Raposo_Dissertação_Trabalho _Final_Mestrado_2023.pdf
Size:
3.86 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.85 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: