Publication
Reframing Frida: A practice-based inquiry into fashion, commodification, and resistance
| dc.contributor.advisor | Kocogullari, Dilay | |
| dc.contributor.author | Martinez, Alejandro Garcia de la Cadena | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-03T12:59:21Z | |
| dc.date.available | 2025-12-03T12:59:21Z | |
| dc.date.issued | 2025-11-21 | |
| dc.description.abstract | This practice-based inquiry critiques the commodification of Frida Kahlo’s image in fashion, a phenomenon termed “Fridamania.” It argues that this commercial trend engages in “aesthetic flattening,” decontextualizing Kahlo’s revolutionary legacy and reducing her complex identity to a marketable, apolitical brand. The core research question explores how a conceptual fashion editorial can serve as a critical methodology to reclaim her image as a powerful symbol of resistance. Through the creation of the editorial “Reframing Frida: Fashion As Resistance” this project employs a hybrid methodology of semiotic critique and creative practice. By deconstructing commercial tropes, the editorial re-embeds Kahlo’s iconic aesthetic with its original political, cultural, and personal significance. This thesis ultimately demonstrates that fashion can function as a rigorous form of academic inquiry and cultural resistance, offering a practical framework for critically re-politicizing cultural representation. | eng |
| dc.description.abstract | Esta investigação prática critica a mercantilização da imagem de Frida Kahlo na moda, um fenómeno denominado “Fridamania”. Defende-se que esta tendência comercial promove um “achatamento estético”, descontextualizando o legado revolucionário de Kahlo e reduzindo a sua identidade complexa a uma marca vendável e apolítica. A questão central da pesquisa explora de que forma um editorial de moda conceptual pode servir como metodologia crítica para reclamar a sua imagem enquanto símbolo de resistência. Através da criação do editorial “Reframing Frida: Fashion As Resistance”, este projeto adota uma metodologia híbrida de crítica semiótica e prática criativa. Ao desconstruir os tropos comerciais, o editorial reinsere a estética icónica de Kahlo no seu significado político, cultural e pessoal original. Esta dissertação demonstra, em última análise, que a moda pode funcionar como uma forma rigorosa de investigação académica e de resistência cultural, oferecendo um quadro prático para re-politizar criticamente a representação cultural. | por |
| dc.identifier.tid | 204062136 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.26/60190 | |
| dc.language.iso | eng | |
| dc.rights.uri | N/A | |
| dc.subject | Frida Kahlo | |
| dc.subject | Commodification | |
| dc.subject | Cultural appropriation | |
| dc.subject | Semiotics | |
| dc.subject | Fashion editorial | |
| dc.subject | Visual culture | |
| dc.title | Reframing Frida: A practice-based inquiry into fashion, commodification, and resistance | |
| dc.type | master thesis | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| thesis.degree.grantor | Instituto de Arte, Design e Empresa - Universitário | |
| thesis.degree.name | Mestrado em Design e Cultura Visual |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- Projeto_Alejandro Garcia de la Cadena Martinez.pdf
- Size:
- 26.4 MB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
License bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.85 KB
- Format:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Description:
