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Advisor(s)
Abstract(s)
RESUMO: Objetivo: identificar necessidades, dificuldades, informações necessárias e
adequabilidade do uso de tecnologias educacionais dos familiares cuidadores na prestação
de cuidados informais à pessoa dependente no domicílio. Método: estudo exploratório
descritivo com amostra intencional de cuidadores e coleta de dados realizada por
entrevista semiestruturada a 12 cuidadores utilizando questionário sociodemográfico e
avaliação por Índice de Barthel. Resultados: os participantes eram maioritariamente
mulheres, filhas, com atividade profissional, com média etária 57 anos. As pessoas
dependentes eram na maioria mulheres, a maior parte da amostra era totalmente
dependente, apresentando uma média etária de 78 anos. Foi identificada necessidade de
informação para o desenvolvimento de competências nos domínios do conhecimento,
instrumental e os apoios sociais relativos aos autocuidados de alimentar-se, virar-se e
transferir-se e a utilidade de tecnologia educacional. Conclusão: este estudo contribui
para melhor atuação dos enfermeiros na capacitação dos cuidadores na prestação de
cuidados à pessoa dependente.
Descritores: Saúde da família; Enfermagem
ABSTRACT: Aim: to identify needs, difficulties, essential information and suitability of the use of educational technologies of family caregivers in providing informal care to dependent person in the household Method: descriptive exploratory study with an intentional sample of caregivers and data collection performed by semi-structured interviews to 12 caregivers using sociodemographic questionnaire and assessment by Barthel Index. Results: participants were mostly women, daughters, in professional activity and mostly 57 years-old. Dependent people were mostly women, most of the sample was totally dependent and mostly 78 years-old. It was identified a need for information in order to develop skills in knowledge, instrumental and social support for the self-care on feeding, mobility and locomotion and the usefulness of educational technology. Conclusion: this study contributes to a better performance of nurses in training of caregivers on the care of the dependent person.
Objetivo: identificar necesidades, dificultades, la información esencial que necesitan y la adaptación a tecnologías educativas de cuidadores domiciliares en el cuidado informal de personas en el hogar. Método: estudio exploratorio descriptivo, con muestra intencional y recopilación de datos por entrevista semiestructurada a 12 cuidadores utilizando cuestionario sociodemográfico y evaluación por índice Barthel. Resultados: mayoritariamente mujeres, hijas, actividad profesional con la media de edad 57 años. Los dependientes eran mayoritariamente mujeres y la mayor parte era totalmente dependiente con una media de edad de 78 años. Se ha identificado la necesidad de información para desarrollo de habilidades, de conocimientos instrumentales y el apoyo social relativos al autocuidado en la comida, girar en la cama, transferirse y utilidad de tecnologías educativas. Conclusión: este estudio contribuye a un mejor desempeño de las enfermeras en el entrenamiento de cuidadores en el cuidado de la persona dependiente.
ABSTRACT: Aim: to identify needs, difficulties, essential information and suitability of the use of educational technologies of family caregivers in providing informal care to dependent person in the household Method: descriptive exploratory study with an intentional sample of caregivers and data collection performed by semi-structured interviews to 12 caregivers using sociodemographic questionnaire and assessment by Barthel Index. Results: participants were mostly women, daughters, in professional activity and mostly 57 years-old. Dependent people were mostly women, most of the sample was totally dependent and mostly 78 years-old. It was identified a need for information in order to develop skills in knowledge, instrumental and social support for the self-care on feeding, mobility and locomotion and the usefulness of educational technology. Conclusion: this study contributes to a better performance of nurses in training of caregivers on the care of the dependent person.
Objetivo: identificar necesidades, dificultades, la información esencial que necesitan y la adaptación a tecnologías educativas de cuidadores domiciliares en el cuidado informal de personas en el hogar. Método: estudio exploratorio descriptivo, con muestra intencional y recopilación de datos por entrevista semiestructurada a 12 cuidadores utilizando cuestionario sociodemográfico y evaluación por índice Barthel. Resultados: mayoritariamente mujeres, hijas, actividad profesional con la media de edad 57 años. Los dependientes eran mayoritariamente mujeres y la mayor parte era totalmente dependiente con una media de edad de 78 años. Se ha identificado la necesidad de información para desarrollo de habilidades, de conocimientos instrumentales y el apoyo social relativos al autocuidado en la comida, girar en la cama, transferirse y utilidad de tecnologías educativas. Conclusión: este estudio contribuye a un mejor desempeño de las enfermeras en el entrenamiento de cuidadores en el cuidado de la persona dependiente.
Description
Keywords
Saúde da família Enfermagem em saúde comunitária
Citation
Rev Enferm UFSM 2015 Jul./Set.;5(3):486-498
Publisher
Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria