Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.02 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Serve a presente dissertação para explorar o fenómeno
crescente que é a influência que as redes sociais
desempenham na decisão de voto da população Sub-30 e a
perceção que os mesmos têm sobre essa influência.
Na ótica de ter um estudo mais aprofundado e completo,
optou-se por recorrer a uma abordagem mista.
Para tal, recorremos em primeiro lugar a entrevistas
exploratórias semiestruturadas e, posteriormente, através da
análise dessas mesmas entrevistas e com base nas mesmas,
foi elaborado um inquérito por questionário que contou com
150 respostas. Consequentemente, a criação desse inquérito
por questionário, permitiu que se realizassem diversos testes
estatísticos no SPSS, para que se entendam os padrões de
utilização das redes sociais, assim como a perceção que os
utilizadores têm sobre a influência que essas redes sociais
desempenham na decisão de voto. De igual maneira, quis-se
entender a relação entre o tipo de conteúdo consumido e o
comportamento eleitoral.
Através da análise dos já referidos testes, uma das principais
conclusões que foi retirada, diz respeito a apenas o Twitter
apresentar alguma influência na decisão de voto dos
inquiridos. As restantes redes sociais, não apresentam
qualquer tipo de influência. Outra conclusão importante que
se retirou, é que no que diz respeito à frequência de uso das
redes sociais para a obtenção de informação política, o
género feminino, apresenta uma maior frequência na
utilização das redes socais que o género masculino, entre
outras conclusões.
Através dos resultados obtidos, quer-se que este estudo
contribua para uma clarificação e para uma compreensão
maior, acerca do fenómeno que são as redes sociais
interligadas com a esfera política, e que futuras investigações
prossigam o estudo nesta área.
This dissertation aims to explore the growing phenomenon of the influence that social media exerts on the voting decisions of the sub-30 population and their perception of that influence. To ensure a more in-depth and comprehensive study, a mixedmethods approach was adopted. Initially, exploratory semistructured interviews were conducted, and subsequently, based on the analysis of these interviews, a questionnaire survey was developed, gathering 150 responses. The creation of this survey allowed for the performance of various statistical tests using SPSS, aiming to understand social media usage patterns as well as users' perceptions of the influence these platforms have on their voting decisions. Additionally, the relationship between the type of content consumed and voting behavior was also examined. From the analysis of the mentioned tests, one of the key findings was that only Twitter shows some influence on the voting decisions of respondents. The other social media platforms do not exhibit any significant influence. Another important conclusion is that, regarding the frequency of social media use for political information, women tend to use social media more frequently than men, among other findings. Through these results, this study aims to contribute to a greater clarification and understanding of the phenomenon of social media intertwined with the political sphere and hopes that future research will continue to explore this area.
This dissertation aims to explore the growing phenomenon of the influence that social media exerts on the voting decisions of the sub-30 population and their perception of that influence. To ensure a more in-depth and comprehensive study, a mixedmethods approach was adopted. Initially, exploratory semistructured interviews were conducted, and subsequently, based on the analysis of these interviews, a questionnaire survey was developed, gathering 150 responses. The creation of this survey allowed for the performance of various statistical tests using SPSS, aiming to understand social media usage patterns as well as users' perceptions of the influence these platforms have on their voting decisions. Additionally, the relationship between the type of content consumed and voting behavior was also examined. From the analysis of the mentioned tests, one of the key findings was that only Twitter shows some influence on the voting decisions of respondents. The other social media platforms do not exhibit any significant influence. Another important conclusion is that, regarding the frequency of social media use for political information, women tend to use social media more frequently than men, among other findings. Through these results, this study aims to contribute to a greater clarification and understanding of the phenomenon of social media intertwined with the political sphere and hopes that future research will continue to explore this area.
Description
Keywords
Marketing político Redes sociais Decisão de voto Influência política População Sub-30