Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

A influência da participação dos pais no desenvolvimento educacional de crianças com necessidades específicas: um estudo interpretativo numa escola APAE no Brasil

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
EDNEIA_SQUIZZATO.pdf589.71 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Este estudo indagou as perspetivas de famílias e profissionais acerca da participação dos pais na melhoria do desempenho acadêmico de crianças com necessidades específicas no Brasil. Foram analisadas as influências da participação ativa dos pais no progresso educacional, social e emocional das crianças, bem como sua inclusão social e qualidade de vida. O estudo buscou identificar os desafios enfrentados pelos pais nesse contexto e examinar estratégias eficazes que podem ser adotadas para promover uma participação significativa. Além disso, foram explorados os papéis das escolas, dos profissionais da educação e das políticas públicas no fortalecimento da participação dos pais. Buscou-se contribuir para a melhoria das práticas educacionais e a promoção da inclusão de crianças com necessidades específicas no sistema educacional brasileiro. Os resultados apresentados demonstram que o envolvimento dos pais em contexto educativo é essencial para o desenvolvimento escolar do aluno com ou sem NEE. Assim sendo, é fulcral que o professor envolva os pais/cuidadores e promova a comunicação, uma vez que estes são os que melhor conhecem o seu educando. Esta comunicação possibilita que o professor avalie de forma mais aprofundada as dificuldades e necessidades do aluno, podendo deste modo utilizar as estratégias mais adequadas para cada um
This study investigated the perspectives of families and professionals on the participation of parents in improving the academic performance of children with specific needs in Brazil. The influences of active parental participation on children's educational, social, and emotional progress, as well as their social inclusion and quality of life, were analyzed. The study aimed to identify the challenges faced by parents in this context and examine effective strategies that can be adopted to promote meaningful participation. Additionally, the roles of schools, education professionals, and public policies in strengthening parental participation were explored. The study sought to contribute to the improvement of educational practices and the promotion of the inclusion of children with specific needs in the Brazilian educational system. The results presented demonstrate that parental involvement in an educational context is essential for the academic development of students with or without special educational needs (SEN). Therefore, it is crucial for teachers to engage parents/caregivers and promote communication, as they are the ones who know their children best. This communication allows teachers to assess the students' difficulties and needs more deeply, enabling them to use the most appropriate strategies for each individual

Description

Keywords

Pais Educação Especial Crianças com Necessidades Específicas Parents Special Education Children with Specific Needs

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue