Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.48 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente trabalho pretende compartilhar experiências subjetivas e vivenciais de formação de “pessoas” – não apenas de professores – para a inclusão. O objetivo é demonstrar que, para além das aprendizagens que se desenvolvem por meio de livros, de aulas expositivas, de tutoriais ou outras vias mais ligadas à necessária
aquisição de informação, a formação para a inclusão precisa considerar as aprendizagens que se processam por meio da ação, da troca de experiência, da reflexão ativa sobre situações concretas e reais do dia-a-dia e um tipo de apropriação de conceitos que só se dá presencialmente, de maneira vivencial e criticamente analisada e consciencializada pelo próprio formando. No caso das experiências aqui compartilhadas, o foco principal estará nas pedagogias ativas e expressivas e, mais especificamente, no sociodrama. A intenção final é contribuir com ideias não sobre o que deve ser feito, mas como é possível fazer uma formação que seja percecionada pelo formando como “profunda, reveladora e transformadora” de pensamentos e, consequentemente, de ações.
The present paper intends to share subjective and experiential experiences of "people" education - not just teachers - for inclusion. The objective is to demonstrate that, in addition to the learning that takes place through books, expository classes, tutorials or other ways more linked to the necessary information acquisition, the education for inclusion needs to consider the learning that is processed through action, exchange of experience, active reflection on real and concrete situations of everyday life and a type of appropriation of concepts that only occurs in person, in a way that is experientially and critically analyzed and made aware of by the learner himself. In the case of experiences shared here, the main focus will be on active and expressive pedagogies and, more specifically, on sociodrama. The final intention is to contribute with ideas not about what should be done, but how it is possible to make am education that is perceived by the professionals as "profound, revealing and transforming" of thoughts and, consequently, of actions.
The present paper intends to share subjective and experiential experiences of "people" education - not just teachers - for inclusion. The objective is to demonstrate that, in addition to the learning that takes place through books, expository classes, tutorials or other ways more linked to the necessary information acquisition, the education for inclusion needs to consider the learning that is processed through action, exchange of experience, active reflection on real and concrete situations of everyday life and a type of appropriation of concepts that only occurs in person, in a way that is experientially and critically analyzed and made aware of by the learner himself. In the case of experiences shared here, the main focus will be on active and expressive pedagogies and, more specifically, on sociodrama. The final intention is to contribute with ideas not about what should be done, but how it is possible to make am education that is perceived by the professionals as "profound, revealing and transforming" of thoughts and, consequently, of actions.
Description
Keywords
Sociodrama Pedagogias ativas e expressivas Formação profissional Inclusão Sociodrama Active and expressive pedagogies Professional training Inclusion
Citation
Lima Rodrigues, L. M. (2017). Há coisas que não se aprende nos livros: O lado “arte” de formar pessoas para a inclusão. In L. Lima Rodrigues, D. Rodrigues, L. A. Pires, & M. Loureiro (Eds.), Livro de Atas do V Congresso Internacional da Pró-Inclusão: Associação Nacional de Docentes de Educação Especial – “Educação, inclusão e inovação” – Parte 1, textos completos (pp. 763-770). Pró-Inclusão: Associação Nacional de Docentes de Educação Especial.
Publisher
Pró-Inclusão: Associação Nacional de Docentes de Educação Especial