Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.99 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A segurança automóvel infantil representa uma preocupação crescente quando
constatamos que um dos principais motivos de morte em pediatria em Portugal, é o trauma
por acidente de viação. Sabe-se também que, apesar dos países desenvolvidos
apresentarem taxas positivas de utilização de sistemas de retenção para crianças, a maioria
seleciona o sistema de retenção inadequado, instala incorretamente no veículo ou contém
inadequadamente a criança.
São os profissionais de saúde, nomeadamente, os enfermeiros, quem diariamente contacta
com pais e famílias e tem responsabilidade na maximização da segurança das crianças. A
educação para a saúde, é uma intervenção autónoma de enfermagem que possibilita
melhorias documentadas na segurança do utente e na qualidade do cuidado. Por esse
motivo, desenvolver um projeto direcionado à capacitação profissional tem uma especial
relevância.
O presente relatório apresenta uma análise reflexiva e crítica do percurso de
desenvolvimento de competências especializadas e de mestre, em quatro contextos
pediátricos: neonatologia, urgência de pediatria, internamento de pediatria e cuidados na
comunidade. Tem como objetivos gerais: analisar as atividades desenvolvidas nos
contextos de estágio; apresentar as competências comuns do Enfermeiro Especialista,
específicas do Enfermeiro Especialista em Enfermagem de Saúde Infantil e Pediátrica e
de Mestre; e, analisar os conhecimentos e competências especializadas de enfermagem
na garantia da capacitação dos profissionais na área dos sistemas de retenção na segurança
automóvel infantil nos contextos de estágio.
O projeto teve como objetivos: desenvolver competências especializadas de enfermagem
na prestação de cuidados diretos ao doente pediátrico e sua família; e, desenvolver
competências especializadas de enfermagem na promoção do uso dos sistemas de
retenção na segurança automóvel infantil, capacitando os profissionais de enfermagem e
pais, em todos os contextos de estágio.
O modelo de parceria de cuidados de Anne Casey permitiu conduzir as intervenções e o
desenvolvimento de competências. A elaboração deste relatório foi efetuada a partir de
uma pesquisa em bases de dados científicas.
Child car safety represents a growing concern when we see that one of the main reasons for death in paediatrics in Portugal is trauma from a car accident. It is also known that, although developed countries have positive rates of use of child restraint systems, most select the inappropriate restraint system, install it incorrectly in the vehicle or inadequately contain the child. It is health professionals, namely nurses, who deal with parents and families on a daily basis and have an active voice in maximizing children's safety. Health education is a stand-alone nursing intervention that enables documented improvements in patient safety and quality of care. For this reason, bringing a project aimed at professional training takes on special relevance. This report presents a reflective and critical analysis of the path of development of specialized and master's skills, in four pediatric contexts: neonatology, pediatric emergency, pediatric hospitalization, and community care. The project's objectives were: to develop specialized nursing skills in direct care for pediatric patients and their families; and, develop specialized nursing skills in promoting the use of restraint systems in child car safety, training nursing professionals and parents, in all internship contexts. Anne Casey's care partnership model allowed to guide the student's performance and thinking and the preparation of this report was based on a search in scientific databases, The following research questions were taken into consideration: "what is the effect of professional training in nursing care for infants?" and "what is the influence of child restraint systems on the safety of infants and/or toddlers in the event of an accident?".
Child car safety represents a growing concern when we see that one of the main reasons for death in paediatrics in Portugal is trauma from a car accident. It is also known that, although developed countries have positive rates of use of child restraint systems, most select the inappropriate restraint system, install it incorrectly in the vehicle or inadequately contain the child. It is health professionals, namely nurses, who deal with parents and families on a daily basis and have an active voice in maximizing children's safety. Health education is a stand-alone nursing intervention that enables documented improvements in patient safety and quality of care. For this reason, bringing a project aimed at professional training takes on special relevance. This report presents a reflective and critical analysis of the path of development of specialized and master's skills, in four pediatric contexts: neonatology, pediatric emergency, pediatric hospitalization, and community care. The project's objectives were: to develop specialized nursing skills in direct care for pediatric patients and their families; and, develop specialized nursing skills in promoting the use of restraint systems in child car safety, training nursing professionals and parents, in all internship contexts. Anne Casey's care partnership model allowed to guide the student's performance and thinking and the preparation of this report was based on a search in scientific databases, The following research questions were taken into consideration: "what is the effect of professional training in nursing care for infants?" and "what is the influence of child restraint systems on the safety of infants and/or toddlers in the event of an accident?".
Description
Keywords
segurança automóvel sistemas de retenção para crianças latente Enfermagem capacitação todler car safety child restraint systems infant nursing training