Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.36 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Num mundo cada vez mais globalizado e competitivo, a implementação das melhores
práticas de Gestão de Projetos é essencial para o sucesso das organizações que
desejam manter uma posição resiliente perante os desafios diários.
A Inetum é uma empresa de consultoria de serviços em SI que atua num mercado
cada vez mais exigente em termos de prazos e qualidade. Por isso, é fundamental que
exista uma gestão de projetos mais eficaz, uma vez que as derrapagens no tempo e no
custo são cada vez mais frequentes. Para tal é necessária uma reflexão sobre a
temática e sobre os processos inerentes a esta atividade bem como avaliar a
aplicabilidade de técnicas e ferramentas nas diversas fases dos projetos.
Este projeto tem como principal objetivo a otimização das práticas de gestão de
projeto numa prestação de serviços, relacionada com o sistema de gestão SAP, de um
cliente do setor energético. Neste sentido, serão analisadas as atuais práticas de gestão
de projetos (AS-IS), as práticas de gestão de projetos desejadas (TO-BE), para
posteriormente serem propostas soluções de melhoria, tendo por base os gaps
identificados.
Para a elaboração deste projeto, foi adotada uma metodologia qualitativa, utilizando
como técnicas de recolha de informação os inquéritos por entrevistas e a análise
documental, com o objetivo de obter informações relevantes para o projeto. Além disso,
para análise e tratamento dos dados, foi utilizada a técnica de análise de conteúdo, que
permitiu o tratamento das informações obtidas durante o desenvolvimento do projeto.
Com o intuito de melhorar as práticas de gestão de projetos, propõe-se a
implementação do Agile como metodologia de gestão de desenvolvimento,
possibilitando várias entregas ao cliente, para que exista um controlo mais minucioso
do trabalho que está a ser desenvolvido, isto é, compreender se o que está a ser
implementado corresponde as suas expectativas e necessidades, o que origina um
aumento do nível de satisfação do cliente.
Além disso, sugere-se ainda a substituição da utilização do SOP, pelo software JIRA,
para processo de monitorização de todos os pedidos SAP e para extrair diretamente os
indicadores do nível de serviço, para que sejam produzidos relatórios que avaliem
diretamente os níveis de serviço.
In an increasingly globalized and competitive world, implementing best practices in Project Management is essential for the success of organizations striving to maintain a resilient stance amidst daily challenges. Inetum is an IT services consulting company operating in a demanding market with tight deadlines and high-quality standards. Thus, effective project management is crucial, as schedule and budget overruns are becoming more frequent. This requires a thorough assessment of project management processes and practices, as well as an evaluation of the applicability of various procedures and tools throughout different project phases. The main goal of this project is to optimize project management practices in a service provision setting, specifically related to the SAP management system of a client in the energy sector. This will involve analyzing current project management practices (AS-IS) and desired practices (TO-BE) to propose improvement solutions based on the identified gaps. A qualitative methodology was adopted in this project, with data collection methods including interviews and document analysis to obtain relevant insights. Additionally, content analysis methods were used to process the data gathered throughout the project. To improve project management practices, the adoption of Agile as the development management methodology is proposed, enabling multiple client deliveries to allow for closer monitoring of ongoing work. This approach ensures that what is being implemented meets the client's expectations and needs, thereby increasing client satisfaction. Furthermore, it is recommended to replace SOP with JIRA software for monitoring all SAP requests and directly extracting service-level indicators, enabling the generation of reports that directly assess service levels.
In an increasingly globalized and competitive world, implementing best practices in Project Management is essential for the success of organizations striving to maintain a resilient stance amidst daily challenges. Inetum is an IT services consulting company operating in a demanding market with tight deadlines and high-quality standards. Thus, effective project management is crucial, as schedule and budget overruns are becoming more frequent. This requires a thorough assessment of project management processes and practices, as well as an evaluation of the applicability of various procedures and tools throughout different project phases. The main goal of this project is to optimize project management practices in a service provision setting, specifically related to the SAP management system of a client in the energy sector. This will involve analyzing current project management practices (AS-IS) and desired practices (TO-BE) to propose improvement solutions based on the identified gaps. A qualitative methodology was adopted in this project, with data collection methods including interviews and document analysis to obtain relevant insights. Additionally, content analysis methods were used to process the data gathered throughout the project. To improve project management practices, the adoption of Agile as the development management methodology is proposed, enabling multiple client deliveries to allow for closer monitoring of ongoing work. This approach ensures that what is being implemented meets the client's expectations and needs, thereby increasing client satisfaction. Furthermore, it is recommended to replace SOP with JIRA software for monitoring all SAP requests and directly extracting service-level indicators, enabling the generation of reports that directly assess service levels.
Description
Keywords
Gestão de Projetos Práticas de Gestão de Projetos Soluções de Melhoria Gaps Metodologia de Gestão de Desenvolvimento Indicadores do Nível de Serviço Project Management Project Management Practices Improvement Solutions Development Management Methodology Service Level Indicators