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Authors
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Abstract(s)
Na área da Imagem Médica, os Técnicos de Radiologia (TR) têm um papel fundamental na prestação de cuidados de saúde. Um dos parâmetros que contribui para a eficiência e a excelência da qualidade dos serviços prestados é a comunicação entre o TR e o utente. Para tal, é necessário que o TR seja dotado das competências de comunicação adequadas e cruciais para alcançar o objetivo de uma boa relação interpessoal.
Objetivo: Avaliar o nível de satisfação dos utentes relativamente às competências de comunicação no contacto com o TR, na realização de exames de radiologia convencional, tendo em conta as seguintes dimensões: “Comunicação verbal”, “Comunicação não verbal”, “Empatia”, “Respeito” e “Resolução de problemas” e a relação da satisfação com as características sociodemográficas.
Metodologia: Neste estudo transversal foi utilizado o questionário “Comunicação em Saúde: Avaliação da Satisfação do utente na comunicação com os profissionais de saúde” (Santos, 2013) e uma entrevista estruturada. A amostra foi composta por 38 utentes (65,8% do sexo feminino; 52,6% com idade ≥ 65 anos) do Serviço de Radiologia do Hospital Santa Isabel da Santa Casa da Misericórdia de Marco de Canaveses.
Resultados: Pela análise de resultados quantitativos, verifica-se que os utentes apresentam uma maior percentagem de “Satisfação” do que “Ausência de satisfação” nos itens referentes ao nível de satisfação global em relação às dimensões estudadas: a “Comunicação verbal”, a “Comunicação não verbal”, a “Empatia”, o “Respeito” e a “Resolução de problemas”. Os resultados, por ordem decrescente, são: Respeito/Resolução de Problemas (97,4%), Empatia (89,5%), Comunicação Não Verbal (86,8%) e, por último, a Comunicação verbal (52,6%). Analisando os dados tendo em consideração as variáveis independentes, verifica-se não existirem diferenças significativas quanto ao sexo. No entanto, verifica-se a existência de diferenças estatisticamente significativas em alguns itens avaliados entre as duas categorias de idade, entre as três categorias de habilitações literárias e tendo em consideração a área de residência do utente. No geral, os utentes mais velhos, com menos habilitações literárias e do meio rural apresentaram níveis de “Satisfação” mais elevados. Os dados qualitativos permitiram compreender as necessidades comunicativas na perspetiva do utente perante o TR. Das várias competências de comunicação mencionadas, a utilização de uma linguagem simples, clara e adequada foi a mais mencionada, seguida da atenção dispensada e a simpatia. Conclusão: O feedback dos utentes participantes em relação às competências de comunicação do TR no global foi de “Satisfação”. No entanto, os TR podem melhorar a comunicação em saúde, contribuindo para o aumento da satisfação e conforto dos utentes nos serviços de radiologia.
In the field of medical imaging, Radiographers (R) play a fundamental role in providing healthcare. One of the parameters that contributes to the efficiency and excellence of the quality of services provided is the communication between the R and the patient. For this it is necessary for the R to possess adequate and crucial communication skills to achieve the objective of a good interpersonal relationship. Objective: To assess the level of satisfaction of patients regarding communication skills when in contact with the R during conventional radiology exams, considering the following dimensions: verbal communication, non-verbal communication, empathy, respect, problem-solving, as well as the relationship of satisfaction with sociodemographic features. Methodology: In this cross-sectional study, the questionnaire 'Health Communication: Assessment of Patient Satisfaction in Communication with Healthcare Professionals' (Santos, 2013) and a structured interview were used. The sample consisted of 38 patients (65,8% female; 52,6% aged ≥ 65 years) from the Radiology Service of Santa Isabel Hospital at the Santa Casa da Misericórdia in Marco de Canaveses. Results: Quantitative analysis of the results shows that patients exhibit a higher percentage of 'Satisfaction' than 'Lack of satisfaction' in items related to overall satisfaction levels regarding the studied dimensions: 'Verbal communication', 'Non-verbal communication', 'Empathy', 'Respect' and 'Problem-solving'. The results in descending order are: Respect/Problem-solving (97,4%), Empathy (89,5%), Non-verbal Communication (86,8%), and lastly Verbal Communication (52,6%). After analysing the data, significant differences regarding gender are not evident; however, statistically significant differences are observed in some evaluated items among the two age categories, among the three categories of educational qualifications, and considering the patient's residential area. In general, older patients, with lower educational qualifications and from rural areas showed higher satisfaction levels. Qualitative data allowed understanding the communicative needs from the patient's perspective towards the R. Among several mentioned communication skills, the use of simple, clear, and appropriate language was the most mentioned, followed by the attention given and friendliness. Conclusion: The feedback from participating patients regarding the communication skills of the R was overall 'Satisfaction'. However, R can improve health communication, contributing to increase satisfaction and comfort of patients in radiology services.
In the field of medical imaging, Radiographers (R) play a fundamental role in providing healthcare. One of the parameters that contributes to the efficiency and excellence of the quality of services provided is the communication between the R and the patient. For this it is necessary for the R to possess adequate and crucial communication skills to achieve the objective of a good interpersonal relationship. Objective: To assess the level of satisfaction of patients regarding communication skills when in contact with the R during conventional radiology exams, considering the following dimensions: verbal communication, non-verbal communication, empathy, respect, problem-solving, as well as the relationship of satisfaction with sociodemographic features. Methodology: In this cross-sectional study, the questionnaire 'Health Communication: Assessment of Patient Satisfaction in Communication with Healthcare Professionals' (Santos, 2013) and a structured interview were used. The sample consisted of 38 patients (65,8% female; 52,6% aged ≥ 65 years) from the Radiology Service of Santa Isabel Hospital at the Santa Casa da Misericórdia in Marco de Canaveses. Results: Quantitative analysis of the results shows that patients exhibit a higher percentage of 'Satisfaction' than 'Lack of satisfaction' in items related to overall satisfaction levels regarding the studied dimensions: 'Verbal communication', 'Non-verbal communication', 'Empathy', 'Respect' and 'Problem-solving'. The results in descending order are: Respect/Problem-solving (97,4%), Empathy (89,5%), Non-verbal Communication (86,8%), and lastly Verbal Communication (52,6%). After analysing the data, significant differences regarding gender are not evident; however, statistically significant differences are observed in some evaluated items among the two age categories, among the three categories of educational qualifications, and considering the patient's residential area. In general, older patients, with lower educational qualifications and from rural areas showed higher satisfaction levels. Qualitative data allowed understanding the communicative needs from the patient's perspective towards the R. Among several mentioned communication skills, the use of simple, clear, and appropriate language was the most mentioned, followed by the attention given and friendliness. Conclusion: The feedback from participating patients regarding the communication skills of the R was overall 'Satisfaction'. However, R can improve health communication, contributing to increase satisfaction and comfort of patients in radiology services.
Description
Keywords
Técnico de radiologia Comunicação em saúde Satisfação do paciente Radiographers Health communication Patient satisfaction