Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

O controlo de manutenção, aeronavegabilidade e certificação em sistemas aeronáuticos e sua aplicabilidade em manutenção, rodonavegabilidade e certificação

Use this identifier to reference this record.

Advisor(s)

Abstract(s)

A operacionalidade dos Sistemas de Armas (SA) constituiu-se numa das principais preocupações do Exército Português (EP) para o cabal cumprimento das suas missões. No contexto atual, caracterizado por restrições financeiras e escassez de Recursos Humanos (RH), assume especial importância, otimizar-se a gestão da manutenção no EP, para assegurar a sustentação e operacionalidade dos seus modernos SA. O objetivo desta investigação visa propor medidas que contribuam para melhorar a eficiência do atual modelo de Gestão da Manutenção dos SA (GMSA) Pandur no EP, tendo como referência o setor aeronáutico e modelos seguidos por Estados-membro da Organização do Tratado do Atlântico Norte (NATO). A investigação seguiu um raciocínio dedutivo, assente numa estratégia mista, consubstanciada num desenho de pesquisa comparativo e transversal, baseado na análise da aplicação das ferramentas de gestão da manutenção na Força Aérea (FA) Portuguesa, Transportes Aéreos Portugueses (TAP) e Exército Belga (EB). Este estudo permitiu identificar as principais lacunas na GMSA no Exército e esclarecer as funcionalidades das ferramentas de gestão da manutenção a potenciar. Nas conclusões, propõe-se um conjunto de melhorias à GMSA Pandur, ao nível da capacidade de resposta, controlo na sustentação e alocação criteriosa dos RH, materiais e financeiros, sem alterar significativamente os procedimentos.
The operation capability of the Weapons Systems (SA) is one of the main concerns of the Portuguese Army (EP) for the complete fulfillment of its missions. In the current context, characterized by financial constraints and scarcity of Human Resources (HR), it is of particular importance to optimize the maintenance management in the EP, to ensure the sustainability and operability of its modern SA. The objective of this investigation is to propose measures that contribute to improve the efficiency of the current Pandur Weapons Systems Maintenance Management (GMSA) model in the EP, having as reference the aeronautical sector and models followed by North Atlantic Treaty Organization (NATO) member states. The research followed a deductive methodology approach, based on a mixed strategy, with a comparative and transversal research design, based on the analysis of the application of maintenance management tools in the Portuguese Air Force (FA), Transportes Aéreos Portugueses (TAP) and Belgian Army (EB). This study allowed to identify the main gaps in the GMSA in the Army and to clarify the functionalities of the maintenance management tools to be enhanced. In the conclusions, it is proposed a set of improvements to the GMSA Pandur, in terms of response capacity, maintenance control and judicious allocation of human, material and financial resources, without significantly changing the procedures. Keywords: Maintenance Management, Airworthiness, Ronavigability, Weapons Systems, Human Resources

Description

Keywords

Gestão da Manutenção Rodonavegabilidade Aeronavegabilidade Sistemas de Armas Recursos Humanos Maintenance Management Airworthiness Rodonavigability Weapons Systems Human Resources

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue