Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.46 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório de trabalho de projeto foi realizado no âmbito do curso de Mestrado em Enfermagem Médico-Cirúrgica (EMC), e contempla o Projeto de Desenvolvimento Académico (PDA) e o Projeto de Aprendizagem Clínica (PAC). O estágio decorreu num Serviço de Urgência (SU), de um hospital na margem sul.
No PDA procuramos dar resposta a uma nossa inquietação, acerca do papel de enfermeiro especialista em EMC como promotor da aprendizagem. Realizamos uma Revisão integrativa da literatura (RIL) com o objetivo de identificar quais os aspetos considerados pelos estudantes de enfermagem (EE) e pelos enfermeiros orientadores (EO), como influenciadores da aprendizagem em contexto de prática clínica (CPC). Emergiram 6 categorias de aspetos que influenciam a aprendizagem: Acolhimento, Organização do ensino clínico (EC), CPC, Processo de ensino-aprendizagem, EO e EE.
O enfermeiro especialista, pelas competências comuns especializadas que possui, pode ter um papel facilitador do processo de ensino-aprendizagem em CPC dos EE do CLE, pela sua intervenção junto às equipas de enfermagem, nomeadamente do âmbito de: Preparação e organização do EC em CPC; Acolhimento e integração do estudante no CPC; Acompanhamento e monitorização do EC em CPC.
Durante este percurso conseguimos desenvolver competências cientificas, técnicas e humanas para prestar cuidados especializados na área da EMC. O enfermeiro mestre e especialista em EMC presta cuidados de enfermagem ao doente em situação critica e com doença crónica, incapacitante e terminal, realiza investigação, gere os cuidados e tem capacidade de tomada de decisão em situações complexas, utilizando os seus conhecimentos e competências especializadas e promovendo a qualidade na prestação de cuidados.
This project report report was carried out under the Master's course in Medical-Surgical Nursing (MSN), and includes the Academic Development Project (ADP) and the Clinical Learning Project (CLP). The Internship took place in the emergency room (ER),of an hospital on the south of Portugal. The ADP seek to address our concern about the role of nurse specialist in MSN as a learning promoter. We performed an integrative literature review (ILR) in order to identify the aspects considered by nursing students (NS) and the guiding nurses (GN) as learning influencers in the context of clinical practice (CCP). Emerged six categories of aspects that influence learning: Reception, organization of clinical teaching (CT), CCP, teaching-learning process, GN and NS. The nurse specialist, by common expertise they have, may have a facilitating role in the teaching-learning process in CCP for NS, for their intervention in the nursing teams, in particular under: Preparation and organization of the CT in CCP ; Reception and integration of the NS in the CCP; Tracking and monitoring of CT in CCP. During this way we have developed scientific, technical and human skills to provide specialized care in the MSN. The nurse master and specialist in MSN provides nursing care to the patient in critical situation and in chronic, debilitating or terminal illness, conducts research, manages care and has decision-making capacity in complex situations, using their knowledge and expertise skills, to promote quality in the nursing care.
This project report report was carried out under the Master's course in Medical-Surgical Nursing (MSN), and includes the Academic Development Project (ADP) and the Clinical Learning Project (CLP). The Internship took place in the emergency room (ER),of an hospital on the south of Portugal. The ADP seek to address our concern about the role of nurse specialist in MSN as a learning promoter. We performed an integrative literature review (ILR) in order to identify the aspects considered by nursing students (NS) and the guiding nurses (GN) as learning influencers in the context of clinical practice (CCP). Emerged six categories of aspects that influence learning: Reception, organization of clinical teaching (CT), CCP, teaching-learning process, GN and NS. The nurse specialist, by common expertise they have, may have a facilitating role in the teaching-learning process in CCP for NS, for their intervention in the nursing teams, in particular under: Preparation and organization of the CT in CCP ; Reception and integration of the NS in the CCP; Tracking and monitoring of CT in CCP. During this way we have developed scientific, technical and human skills to provide specialized care in the MSN. The nurse master and specialist in MSN provides nursing care to the patient in critical situation and in chronic, debilitating or terminal illness, conducts research, manages care and has decision-making capacity in complex situations, using their knowledge and expertise skills, to promote quality in the nursing care.
Description
Relatório de Trabalho de Projeto apresentado
para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Enfermagem Médico-Cirúrgica
Keywords
Enfermagem Médico-cirúrgica Enfermeiro Especialista Processo de ensino-aprendizagem Relatório de Projeto Competências de Mestre Medical-Surgical Nursing Nurse specialist Teaching and learning process Project Report Master skills
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Setúbal. Escola Superior de Saúde