Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Inspiring diverse environmental conservation through children“s literature. A case study in illustration

Use this identifier to reference this record.

Abstract(s)

This Dissertation explores how visual storytelling can address the underrepresentation of marginalised voices in frontline environmental conservation. Historically, local communities have been excluded from Western-influenced conservation, with women’s contributions especially overlooked (Tenouri, 2020). South African conservation is examined as a case study, where colonial-era perceptions of the environment remain shaped by race, gender, and power (Taylor, 2016). The lack of visible representation in environmental fields risks alienating children and limiting their aspirations to pursue conservation careers. The proposed solution involves creating a children’s illustrated book, narrated in first-hand accounts from members of a South African community engaged in conservation and illustrated with original artwork by the author. Central to this narrative are the Black Mambas, South Africa’s first all-female, community-based anti-poaching unit, who serve as powerful role models for young children from marginalised backgrounds. By sharing their stories, the book provides an authentic perspective on the impact of Black women in conservation, portraying characters who look like and come from the same communities as the intended readers. By focusing on a specific issue within a localized context, the aim is to inspire meaningful change at a community level, with the hope that these efforts can ripple outward to influence broader, global conversations around conservation and representation. The methodology combines immersive fieldwork with the Black Mambas and collaboration with community educators, members, and conservation experts to ensure cultural authenticity and educational value. This human-centred approach supports the co-construction of narratives that reflect lived experiences and strengthen the link between conservation and community identity. Potential outcomes include raising environmental awareness among young readers, increasing engagement with issues of gender and racial equity in conservation, and fostering community empowerment to enact social and ecological change. Ultimately, the project contributes to the field of Design and Visual Culture by demonstrating the transformative potential of children’s literature as a tool for social change. By translating complex narratives into accessible visual storytelling, it seeks to promote gender and racial equality in conservation and amplify the impact of inclusion within environmental movements for future generations.
Esta Dissertação explora como a narrativa visual pode abordar a sub-representação de vozes marginalizadas na conservação ambiental de primeira linha. Historicamente, as comunidades locais têm sido excluídas da conservação influenciada pelo Ocidente, com as contribuições das mulheres sendo especialmente negligenciadas (Tenouri, 2020). A conservação sul-africana é examinada como um estudo de caso, onde as perceções da era colonial sobre o ambiente continuam a ser moldadas pela raça, género e poder (Taylor, 2016). A falta de representação visível nos campos ambientais corre o risco de alienar as crianças e limitar as suas aspirações de seguir carreiras na Ôrea da conservação. A solução proposta envolve a criação de um livro infantil ilustrado, narrado em relatos em primeira mão de membros de uma comunidade sul-africana envolvida na conservação e ilustrado com obras de arte originais da autora. No centro desta narrativa estão as Black Mambas, a primeira unidade comunitÔria feminina de combate à caça furtiva da África do Sul, que servem como poderosos modelos para crianças de origens marginalizadas. Ao partilhar as suas histórias, o livro oferece uma perspetiva autêntica sobre o impacto das mulheres negras na conservação, retratando personagens que se parecem e vêm das mesmas comunidades que os leitores-alvo. Ao focar-se numa questão específica dentro de um contexto localizado, o objetivo é inspirar mudanças significativas a nível comunitÔrio, com a esperança de que esses esforços possam se espalhar e influenciar conversas mais amplas e globais sobre conservação e representatividade. A metodologia combina trabalho de campo imersivo com as Black Mambas e colaboração com educadores comunitÔrios, membros e especialistas em conservação para garantir a autenticidade cultural e o valor educativo. Esta abordagem centrada no ser humano apoia a co-construção de narrativas que refletem experiências vividas e fortalecem a ligação entre a conservação e a identidade comunitÔria. Os resultados potenciais incluem aumentar a consciência ambiental entre os jovens leitores, aumentar o envolvimento com questões de equidade de género e racial na conservação e promover o empoderamento da comunidade para promover mudanças sociais e ecológicas. Em última anÔlise, o projeto contribui para o campo do Design e da Cultura Visual, demonstrando o potencial transformador da literatura infantil como ferramenta para a mudança social. Ao traduzir narrativas complexas em histórias visuais acessíveis, procura promover a igualdade de género e racial na conservação e amplificar o impacto da inclusão nos movimentos ambientais para as gerações futuras.

Description

Keywords

Children“s literature Environmental activism Diversity Illustration Community conservation

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License

Without CC licence