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The importance of digital influencers in the promotion of a tourist destination : the case of Lisbon

datacite.subject.fosCiências Sociais::Outras Ciências Sociaispt_PT
dc.contributor.advisorCalisto, Maria de Lurdes Santana
dc.contributor.authorNarciso, Sandra Isabel Pedro
dc.date.accessioned2020-06-23T09:15:17Z
dc.date.available2020-06-23T09:15:17Z
dc.date.issued2019-12-09
dc.date.submitted2019-10
dc.description.abstractTourism is no longer a mere leisure activity, becoming one of the most important phenomena of the present days. Consequently, the rise of the tourism industry, together with the fast development of communication channels and the diffusion of trends, the improvement of transports and the new tourist profiles enhanced the competitiveness between destinations. In order to remain competitive, destinations started to invest in their promotion, using different channels and different marketing strategies. More recently, destinations started using digital influencers as a promotion strategy. By using their online platforms to promote products, services or destinations to their followers, digital influencers are considered a new type of marketing promotion. Their effectiveness promoting products and services was already studied and proved, with emphasis on the beauty and lifestyle areas. However, their relevance in the promotion of monuments, destinations, and in the tourism industry, in general, is still an academically unexplored subject. Consequently, this investigation aims to contribute to the filling of this information gap, trying to understand the importance of digital influencers on the promotion of a destination. Receiving around 4,5 million tourists per year, Lisbon was the destination selected for this work. The first methodological step was to analyse YouTube vlogs (video-blogs) of the city, posted by digital influencers. This step was important to establish the most promoted monument in Lisbon, which is Torre de Belém. As a mean of getting primary data about the relevance of digital influencers, there were conveyed surveys to the tourists that visited the monument. The results suggest that digital influencers are not the main form of promoting a destination, but they can be an important marketing strategy for a specific target market.pt_PT
dc.description.abstractO turismo deixou de ser uma mera atividade de lazer, tornando-se num dos mais importantes fenómenos da atualidade. Consequentemente, o crescimento da indústria turística, juntamente com o rápido desenvolvimento dos canais de comunicação e a difusão de tendências, a melhoria dos transportes e o surgimento de novos perfis do turista, aumentaram a competitividade entre os destinos. De forma a se manterem competitivos, os destinos começaram a investir na sua promoção, usando diferentes canais e diferentes estratégias de marketing. Mais recentemente, os destinos começaram a utilizar os influenciadores digitais como estratégia de promoção. Usando as suas plataformas online para promover produtos, serviços ou destinos aos seus seguidores, os influenciadores digitais são considerados uma nova forma de promoção de marketing. A sua eficácia na promoção de produtos e serviços já foi estudada e comprovada, com ênfase nas áreas de beleza e lifestyle. No entanto, a sua relevância na promoção de monumentos, destinos e na indústria do turismo em geral é ainda um assunto pouco explorado a nível académico. Consequentemente, o objetivo desta investigação é contribuir para o preenchimento desta lacuna de informação, tentando perceber a importância dos influenciadores digitais na promoção de um destino. Acolhendo cerca de 4,5 milhões de turistas por ano, Lisboa foi o destino eleito para este trabalho. O primeiro passo metodológico foi analisar os vlogs (video-blogs) da cidade presentes no YouTube, publicados por influenciadores digitais. Este passo foi importante para determinar qual o monumento mais promovido em Lisboa: a Torre de Belém. Como forma de obter dados primários sobre a relevância dos influenciadores digitais, foram realizados inquéritos aos turistas que visitaram o monumento. Os resultados sugerem que os influenciadores digitais não são a principal forma de promoção de um destino, mas podem ser uma estratégia de marketing importante para um público-alvo específico.pt_PT
dc.identifier.tid202444538pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/32707
dc.language.isoengpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectDigital influencerpt_PT
dc.subjectDigital marketingpt_PT
dc.subjectInfluencer marketingpt_PT
dc.subjectLisbonpt_PT
dc.subjectMarketing communicationpt_PT
dc.subjectTourismpt_PT
dc.subjectComunicação de marketingpt_PT
dc.subjectInfluenciador digitalpt_PT
dc.subjectLisboapt_PT
dc.subjectMarketing de influênciapt_PT
dc.subjectMarketing digitalpt_PT
dc.subjectTurismopt_PT
dc.titleThe importance of digital influencers in the promotion of a tourist destination : the case of Lisbonpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorEscola Superior de Hotelaria e Turismo do Estoril
thesis.degree.nameDissertação de Mestrado em Turismo e Comunicaçãopt_PT

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