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Advisor(s)
Abstract(s)
Em Portugal, a elevada taxa de sinistralidade rodoviária registada tem merecido,
nos últimos anos, uma atenção especial por parte das autoridades rodoviárias,
nomeadamente da Autoridade Nacional de Segurança Rodoviária e Forças e Serviços de
Segurança, resultando em campanhas de prevenção, ações de sensibilização, legislação
mais punitiva e ações de fiscalização mais fortes. Não obstante, apesar dos números
diminuírem ano após ano, muito trabalho há ainda a fazer. Como principal ilícito criminal
no âmbito rodoviário, temos a condução sob a influência de álcool no sangue. Trata-se de
um fenómeno que devido às suas raízes culturais tem vindo a manter-se em Portugal. Foi
com o propósito de analisar este fenómeno na Cidade de Lisboa que nos propusemos à
realização deste estudo. Através de um estudo exploratório realizado na Divisão de
Trânsito do Comando Metropolitano de Lisboa, pretendemos caracterizar este fenómeno
criminal na cidade de Lisboa e se possível caracterizar o perfil do suspeito da prática deste
ilícito criminal. Foi utilizado o expediente criminal referente ao último semestre de 2011,
elaborado na Divisão de Trânsito, ao qual se aplicou uma matriz previamente definida.
Com o auxílio do programa de tratamento estatístico Statistical Package for the Social
Sciences, na versão 19.0, para analisar e interpretar os dados recolhidos. É nosso objetivo
contribuir com este estudo no auxílio das entidades competentes, por forma a melhor
direcionar políticas e intervenções, com a finalidade de contribuir para a redução deste
flagelo.
In Portugal, the high rate of road accidents registered has received in recent years, special attention by the road authorities, including the Autoridade Nacional de Segurança Rodoviária and Forças e Serviços de Segurança, resulting in prevention, awareness raising measures, more punitive laws and stronger enforcement actions. Nevertheless, despite the decreasing numbers year after year, much work remains to be done. As a major criminal offense in road we have the driving under the influence of alcohol . This is a phenomenon, due to their cultural roots, has to keep in Portugal. It was for the purpose of analyzing this phenomenon in the city of Lisbon that we propose to conduct this study. Through an exploratory study conducted at the Divisão de Trânsito do Comando Metropolitano de Lisboa , we want to characterize this criminal phenomenon in Lisbon and if possible to characterize the profile of the suspect that practices this criminal offense. We used the criminal expedient of the last half of 2011, prepared in the Divisão de Trânsito, which applied a predefined matrix, with the help of the Statistical Package for Social Sciences, version 19.0, to analyze and interpret the collected data. It is our goal to contribute with this study to aid the authorities in order to improve the guidance policies and interventions, in order to reduce this scourge
In Portugal, the high rate of road accidents registered has received in recent years, special attention by the road authorities, including the Autoridade Nacional de Segurança Rodoviária and Forças e Serviços de Segurança, resulting in prevention, awareness raising measures, more punitive laws and stronger enforcement actions. Nevertheless, despite the decreasing numbers year after year, much work remains to be done. As a major criminal offense in road we have the driving under the influence of alcohol . This is a phenomenon, due to their cultural roots, has to keep in Portugal. It was for the purpose of analyzing this phenomenon in the city of Lisbon that we propose to conduct this study. Through an exploratory study conducted at the Divisão de Trânsito do Comando Metropolitano de Lisboa , we want to characterize this criminal phenomenon in Lisbon and if possible to characterize the profile of the suspect that practices this criminal offense. We used the criminal expedient of the last half of 2011, prepared in the Divisão de Trânsito, which applied a predefined matrix, with the help of the Statistical Package for Social Sciences, version 19.0, to analyze and interpret the collected data. It is our goal to contribute with this study to aid the authorities in order to improve the guidance policies and interventions, in order to reduce this scourge
Description
Keywords
álcool condução sinistralidade crimes dos condutores taxa de álcool no sangue