Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
144.57 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este estudo tem como objetivos, identificar sinais e sintomas de depressão nos estudantes e
delinear estratégias de intervenção com vista a minorar o impacto da depressão.
Metodologia: Estudo exploratório de natureza quantitativa, numa amostra de 468 estudantes
de enfermagem. Como instrumentos de recolha de dados, utilizado um questionário para
caracterização sociodemográfica e o Inventário de Depressão de Beck, (1961) com aferição
para a população portuguesa de Vaz Serra (1973a; 1973b). Procedimentos: Inquérito online.
Foram respeitados os princípios éticos inerentes à investigação. Resultados: Trata-se de uma
amostra maioritariamente feminina (88,5%), em que 28,6%, já teve ou está a receber apoio
psicológico ou psiquiátrico, e que apresentam um valor de sintomatologia depressiva, em
termos médios de 9,87 (DP 8,79), muito próximo dos valores considerados clinicamente relevantes.
Pela análise descritiva do instrumento, poderíamos referir que existem áreas em
que deve ser dada maior atenção a esta população. Discussão: Estes resultados apontam para
a necessidade de definir estratégias para combater este problema de saúde mental nesta população.
Conclusões: Os resultados encontrados vêm colocar em evidência a necessidade de
desenvolvimento de programas de promoção da saúde mental dos estudantes, da prevenção
de situações de risco mediante identificação precoce de sintomas depressivos e de criação de
estruturas de apoio terapêutico aos estudantes.
This study aims to identify signs and symptoms of depression in students and devise strategies for intervention aimed to alleviating the impact of depression. Methodology: An exploratory quantitative study, in a sample of 468 nursing students. The instruments used to data collection, a questionnaire used for socio-demographics and Beck Depression Inventory, (1961) with scouting for the Portuguese population Vaz Serra (1973a; 1973b). Procedures: Survey online. Ethical principles inherent in research were followed. Results: It is a largely female sample (88.5%), where 28.6% have had or are receiving psychological or psychiatric support, and which have a value of depressive symptoms on average 9.87 (SD 8.79), very close to the values considered clinically relevant. For the descriptive analysis of the instrument, we noted that there are areas where greater attention should be paid to this population. Discussion: These results point to the need to develop strategies to combat this problem of mental health in this population. Conclusions: The results come to highlight the need to develop programs to promote mental health of students, preventing risky situations through early identification of depressive symptoms and establishing structures for therapeutic support to students.
This study aims to identify signs and symptoms of depression in students and devise strategies for intervention aimed to alleviating the impact of depression. Methodology: An exploratory quantitative study, in a sample of 468 nursing students. The instruments used to data collection, a questionnaire used for socio-demographics and Beck Depression Inventory, (1961) with scouting for the Portuguese population Vaz Serra (1973a; 1973b). Procedures: Survey online. Ethical principles inherent in research were followed. Results: It is a largely female sample (88.5%), where 28.6% have had or are receiving psychological or psychiatric support, and which have a value of depressive symptoms on average 9.87 (SD 8.79), very close to the values considered clinically relevant. For the descriptive analysis of the instrument, we noted that there are areas where greater attention should be paid to this population. Discussion: These results point to the need to develop strategies to combat this problem of mental health in this population. Conclusions: The results come to highlight the need to develop programs to promote mental health of students, preventing risky situations through early identification of depressive symptoms and establishing structures for therapeutic support to students.
Description
Keywords
Depressão Estudantes de Enfermagem
Citation
Publisher
Escola Superior de Enfermagem do Porto