| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 728.95 KB | Adobe PDF | |||
| 4.56 MB | Adobe PDF | 
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Ao longo da evolução da humanidade, o trauma tem sido continuadamente
responsável por um elevado número de mortalidade e comorbilidades. Uma vez que a
grande maioria das mortes tardias são provocadas por infeção, torna-se inadiável que os
enfermeiros reconheçam a importância da sua ação na prevenção e controlo da mesma,
na medida em que são uma presença constante ao longo da prestação de cuidados. A
intervenção do enfermeiro é determinante na redução da mortalidade e morbilidade, e
relevante para a diminuição dos elevados custos em saúde associados ao trauma. Assim
sendo, a prática de cuidados baseada na mais recente evidência, a aquisição de
conhecimentos e a formação das equipas é essencial para maiores ganhos em saúde.
Para o presente relatório de estágio saliento como objetivo geral o
desenvolvimento de competências especializadas de enfermagem na prevenção e
controlo da infeção na pessoa/família vítima de trauma em contexto de cuidados críticos,
descrevendo e analisando reflexivamente o meu percurso académico.
Evidencio o suporte da minha apreciação em diferentes modelos teóricos,
nomeadamente, no Modelo dos Cuidados Centrados na Pessoa de McCormack e
McCance (2006), na Teoria Ambientalista de Florence Nightingale (1859) e por fim, na
Teoria da Vigilância de Meyer e Lavin (2005).
Este relatório pretende expor através da reflexão crítica o percurso desenvolvido
com a prática realizada em estágio considerando a mais atual evidência científica, bem
como a Revisão Integrativa da Literatura realizada com o objetivo de identificar na
literatura mais recente quais as intervenções do enfermeiro na prevenção e controlo da
infeção na pessoa vítima de trauma em cuidados críticos.
Os resultados alcançados permitiram o desenvolvimento de competências e
habilidades na prestação de cuidados especializados na pessoa em situação crítica e
contribuir para a disseminação do conhecimento em enfermagem, nomeadamente na
gestão da infeção, promovendo maior segurança para o doente e consequentemente
maiores ganhos em saúde.
Throughout the evolution of humanity, trauma has continually been responsible for a high number of mortality and comorbidities. Since the vast majority of late deaths are caused by infection, it is essential that nurses recognize the importance of their action in preventing and controlling it, as they are a constant presence throughout the provision of care. Nurse intervention is crucial in reducing mortality and morbidity, and relevant for reducing the high health costs associated with trauma. Therefore, the practice of care based on the most recent evidence, the acquisition of knowledge and the training of teams is essential for greater health gains. For this internship report, I highlight as a general objective the development of specialized nursing skills in the prevention and control of infection in the person/family victim of trauma in a critical care context, describing and reflexively analyzing my academic career. I highlight the support of my assessment in different theoretical models, namely, the Person-Centered Care Model of McCormack and McCance (2006), the Environmentalist Theory of Florence Nightingale (1859) and finally, the Vigilance Theory of Meyer and Lavin (2005). This report aims to expose, through critical reflection, the path developed with the practice carried out in internship considering the most current scientific evidence, as well as the Integrative Literature Review carried out with the aim of identifying in the most recent literature which nurse interventions in prevention and control of infection in trauma victims in critical care. The results achieved allowed the development of skills and abilities in the provision of specialized care for people in critical situations and contributed to the dissemination of knowledge in nursing, particularly in the management of infection, promoting greater safety for the patient and consequently greater health gains.
Throughout the evolution of humanity, trauma has continually been responsible for a high number of mortality and comorbidities. Since the vast majority of late deaths are caused by infection, it is essential that nurses recognize the importance of their action in preventing and controlling it, as they are a constant presence throughout the provision of care. Nurse intervention is crucial in reducing mortality and morbidity, and relevant for reducing the high health costs associated with trauma. Therefore, the practice of care based on the most recent evidence, the acquisition of knowledge and the training of teams is essential for greater health gains. For this internship report, I highlight as a general objective the development of specialized nursing skills in the prevention and control of infection in the person/family victim of trauma in a critical care context, describing and reflexively analyzing my academic career. I highlight the support of my assessment in different theoretical models, namely, the Person-Centered Care Model of McCormack and McCance (2006), the Environmentalist Theory of Florence Nightingale (1859) and finally, the Vigilance Theory of Meyer and Lavin (2005). This report aims to expose, through critical reflection, the path developed with the practice carried out in internship considering the most current scientific evidence, as well as the Integrative Literature Review carried out with the aim of identifying in the most recent literature which nurse interventions in prevention and control of infection in trauma victims in critical care. The results achieved allowed the development of skills and abilities in the provision of specialized care for people in critical situations and contributed to the dissemination of knowledge in nursing, particularly in the management of infection, promoting greater safety for the patient and consequently greater health gains.
Description
Keywords
 Enfermagem de cuidados intensivos   Cuidados críticos   Infeções   Ferimentos e lesões   Cuidados de enfermagem 
