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Abstract(s)
Na atividade agrícola o consumo de energia sob a forma de combustível na realização
de operações mecanizadas constitui uma base importante na avaliação da eficiência de
produção do fator máquina, dependendo em muito do tipo de operação realizada e
itinerário técnico de instalação de uma cultura.
Este ensaio, realizado em 2023 numa parcela com 4ha na Herdade Experimental da
Comenda - polo de inovação do INIAV Elvas compararam-se os dados de consumo de
combustível, velocidade de trabalho, velocidade de rotação do motor e binário obtidos
por telemetria do trator; e de performance pela capacidade efetiva de campo e
consumo por área em três itinerários técnicos de instalação de culturas anuais –
sementeira direta, mobilização mínima e mobilização convencional, obtidos a partir de
um sistema de telemetria. Os resultados obtidos mostram um ganho de eficiência
energética tanto pela capacidade efetiva de campo como consumo de combustível do
itinerário de sementeira direta com diferenças significativas para ambos os itinerários
de mobilização mínima e mobilização convencional. A preços atuais do combustível em
dezembro de 2023, a diferença de um itinerário para os demais é de 24,02 €/ha em
sementeira direta para 62,78 €/ha (+ 261 % comparado com a SD) em mobilização
mínima e 113,27 €/ha (+ 472 % comparado com a SD) em mobilização convencional.
Estes resultados apontam para a importância que pode ter a opção de itinerários
técnicos com redução das operações de mobilização do solo na conta de cultura e
desta forma na maximização da eficiência de utilização de energia em operações
mecanizadas.
In agricultural activity, energy consumption in the form of fuel when carrying out mechanised operations is an important basis for assessing the production efficiency of the machine factor and depends largely on the type of operation carried out and the technical itinerary for installing an annual crop. This test, carried out in 2023 on a 4ha plot at the Herdade Experimental da Comenda - INIAV Elvas innovation centre, compared data on fuel consumption, working speed, engine rotation speed and torque obtained from the tractor's telemetry; and performance by effective field capacity and consumption per area in three technical routes for installing annual crops – no-till, minimum tillage, and conventional tillage, obtained from a telemetry system. The results show a gain in energy efficiency in terms of both effective field capacity and fuel consumption for no-till option, with significant differences for both the minimum tillage and conventional tillage routes. At current fuel prices in December 2023, the difference between one itinerary and the others is 24.02 €/ha in no-till to 62.78 €/ha (+ 261 % compared to NT) in minimum tillage and 113.27 €/ha (+ 472 % compared to NT) in conventional tillage. These results point to the importance of choosing technical itineraries that reduce tillage operations in the crop account and thus maximise the efficiency of energy use in mechanised operations.
In agricultural activity, energy consumption in the form of fuel when carrying out mechanised operations is an important basis for assessing the production efficiency of the machine factor and depends largely on the type of operation carried out and the technical itinerary for installing an annual crop. This test, carried out in 2023 on a 4ha plot at the Herdade Experimental da Comenda - INIAV Elvas innovation centre, compared data on fuel consumption, working speed, engine rotation speed and torque obtained from the tractor's telemetry; and performance by effective field capacity and consumption per area in three technical routes for installing annual crops – no-till, minimum tillage, and conventional tillage, obtained from a telemetry system. The results show a gain in energy efficiency in terms of both effective field capacity and fuel consumption for no-till option, with significant differences for both the minimum tillage and conventional tillage routes. At current fuel prices in December 2023, the difference between one itinerary and the others is 24.02 €/ha in no-till to 62.78 €/ha (+ 261 % compared to NT) in minimum tillage and 113.27 €/ha (+ 472 % compared to NT) in conventional tillage. These results point to the importance of choosing technical itineraries that reduce tillage operations in the crop account and thus maximise the efficiency of energy use in mechanised operations.
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Keywords
Mecanização Custos de operação Impacto ambiental Telemetria Mechanization Operating Costs Environmental Impact Telemetry