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Research Project
Collective Approach of Research and Innovation for Sustainable Development in Highland
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Authors
Publications
Communicating Science in the Natural Park of Serras D Aire and Candeeiros, First Steps in Science Communication in the HIGHLANDS.3 Project
Publication . Silva, Julio; Santos, Luis; Lopes, Vasco
O turismo de natureza é uma das indústrias que mais cresceu no mundo desde o início do século. Este crescimento é raramente acompanhado pelos sistemas de gestão de áreas naturais que lutam contra o número crescente de turistas, falta de infraestruturas, informação e organização.
Uma das soluções adotadas por muitas áreas naturais é a adoção de classificações adicionais, tais como reservas de biosfera, Ramsar, Natura 2000, entre muitas outras. Esta abordagem estratégica comprometeu a maior parte das estruturas de gestão aos esforços burocráticos, tornando difícil o processo de adaptação.
As várias classificações, embora facilmente compreendidas, ficam aquém dos objetivos pretendidos, apresentando metodologias tradicionais, promoção ineficaz, baixo envolvimento local e estratégias de educação convencionais. O conhecimento académico e o profissionalismo audiovisual podem produzir materiais promocionais e de vídeo documental para uma vasta gama de públicos, fornecendo ferramentas de comunicação, educacionais e de desenvolvimento.
A comunicação científica é uma poderosa ferramenta de gestão de áreas classificadas, a participação na gestão por entidades regionais, beneficia o envolvimento de municípios, instituições de ensino superior, organizações não governamentais e stakeholders, intervindo no desenvolvimento territorial sustentável, com responsabilidades na promoção, sensibilização e comunicação.
Este estudo apresentará um vídeo introdutório exemplificador da estratégia de comunicação do Parque Natural das Serras D'Aire e Candeeiros, adaptável a outras áreas protegidas como estratégia de turismo. Conclui-se que a comunicação em áreas naturais classificadas deve ser regida pelo mesmo rigor e qualidade exigidos em ciência sem perder o interesse necessário pela sua comunicação efetiva e eficiente, para se obter turismo de qualidade.
Integrated Analysis of Tourism Offer from Golegã and Torres Novas Municipalities
Publication . Santos, Luis; Silva, Julio; Lopes, Eunice R.; Simões, Jorge
Post pandemic tourism observes a worldwide consumer choice shift from the traditional sun and beach to adventure and nature-based tourism. While interesting for many countries such as Portugal where interior regions observe abandonment and deteriorating economic development, this new economic boost presents unforeseen risk.
Both Municipalities hold similar potential and diversity of assets, from cultural festivities to natural classified areas. However, administrative individuality contributes towards competition, jeopardising the necessary quality of tourism.
The current study analyses the evolution of tourism between 2011 and 2021 in the municipalities of Golegã and Torres Novas in terms of number and diversity of beds, support infrastructures, and tourists. Furthermore, a spatial analysis of tourism diversity evaluates the essence in each municipality.
Using diversity of touristic offer as the core offer can be a drawback if badly planned. The necessary required balanced will award quality potential to market this concept, otherwise leading to dissatisfaction and losses. A thorough analysis of the existing diversity and potential for new niche tourism, dictated the diversification of the current offer and which areas hold space for growth.
As a conclusion a joint model of adaptable integrated tourism for both municipalities is presented as a strategic solution for tourism and sustainable development for the region
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Contributors
Funders
Funding agency
European Commission
Funding programme
H2020
Funding Award Number
872328