Loading...
Person
da Piedade Melro Blazer Gaspar Costa, Ana Luísa
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Para um mapa das fronteiras e das pontes na investigação em didática da gramáticaPublication . Costa, Ana Luísa; Batalha, JoanaCom o presente artigo, propomos contribuir para uma clarificação conceptual do campo da investigação em didática da gramática, aprofundando a refl exão em torno das fronteiras entre linguística e ensino da língua. Esta reflexão será ilustrada pela consideração de dois percursos de investigação sobre relações entre gramática e competência de escrita, por um lado, e entre gramática e competência de leitura, por outro. Dos resultados destes trabalhos – que disponibilizam informação sobre o conhecimento linguístico em estabilização em idade escolar – emergem ainda dois desafios cruciais para a investigação em didática da gramática: o problema da validação das propostas didáticas decorrentes da investigação e o problema da disseminação dos resultados. Nas considerações finais, debatem-se estes problemas à luz de uma perspetiva de trabalho em permanente interação entre três polos: investigação, ensino e aprendizagem da língua e formação de professores.
- Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénioPublication . Batalha, Joana; Costa, Ana LuísaThe academic year 2019/20 is marked by the arrival at university of students born in the new millennium. When this generation of students began to ‘learn grammar’ at school, teachers and other specialistswere debating the terminology for basic and secondary education and the place of grammar in the curriculum was changing. In this article, we propose to contribute to a description of the knowledge about language to which millennials had access, more than a decade after the Terminological Dictionary(DT) became official (DGE, 2008). Assuming that there is a prescribed curriculumand a real curriculum, we start from the question what is the place of grammar in the curriculum to offer a comparative analysis of the discourse prescribed for the teaching of grammar in official curricular documents approved between 2000/01 and 2019/20. From this analysis, we present an empirical study assessing the grammatical knowledgein European Portuguese of 65 students entering higher education in 2019/20. For this study, we used a diagnostic instrument, assessing knowledge of different grammatical topics, mainly in the domains of morphology and syntax. The results obtained, which update data from previous studies on students’ difficulties in grammar learning, suggest that terminological standardization and changes in the prescribed curriculum have not solved all the problems in the teaching of gramar.