Loading...
45 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 45
- O papel da maleta da enfermeira de saúde pública na formação das estudantes de enfermagem portuguesas no segundo e terceiro quartel do sec. XXPublication . Ferreira, Óscar; Baixinho, Cristina Lavareda; Pereira, Isabel Carvalho Beato Ferraz; Moreira, Viriato; Henriques, HelgaObjetivos: Compreender a importância da maleta da enfermeira de saúde pública na formação das enfermeiras portuguesa no segundo e terceiro quartel do século XX. Clarificar as funções da maleta na formação em enfermagem de saúde pública. Enquadramento teórico: O ensino da enfermagem de saúde pública em Portugal teve início na década de 1940 na Escola Técnica de Enfermeiras. Posteriormente, em 1967, foi criada a Escola de Enfermagem de Saúde Pública para formação de especialistas nesta área profissional. Uma das atividades privilegiadas destas enfermeiras era a visitação domiciliar. Nesse sentido o seu uniforme era complementado com uma maleta contendo os instrumentos necessários ao exercício profissional. Tal objeto tinha a finalidade de facilitar o transporte do material; impedir a sua contaminação e simplificar a prestação de cuidado no domicílio. Nas escolas de enfermagem as estudantes aprendiam a utilizar a maleta, a mantê-la funcional e a dotá-la do material necessário aos cuidados. Metodologia: Recorremos ao acervo material das quatro ex-escolas públicas de enfermagem da capital portuguesa, à guarda da Escola Superior de Enfermagem de Lisboa, nomeadamente ao arquivo fotográfico, documental e museológico da época em estudo, tentando obter respostas para as seguintes questões: Qual a importância atribuída à maleta na formação das estudantes de saúde pública? Quais as funções da maleta na formação das enfermeiras? De que material era confecionada? Como se encontrava organizada? Que material transportava e porquê? Resultados e conclusões: A maleta da enfermeira de saúde pública era confecionada com material resistente e transportava o equipamento necessário ao exercício da atividade profissional. Tal objeto era muito importante para a estudante de enfermagem de saúde pública dado que, para além das suas funções e concomitantemente com o uniforme, contribuía para a formação da identidade profissional. Paralelamente transmitia profissionalismo, dignificava quem a transportava e promovia a imagem de uma cuidadora profissional responsável e competente.
- Gait ability and muscle strength in institutionalized older persons with and without cognitive decline and associatin with fallsPublication . Dixe, MA; Madeira, Carla; Alves, Silvia; Henriques, Maria Adriana; Baixinho, Cristina LavaredaFalls are a complex problem, given their multifactorial nature, the comorbidities involved, and due to the dependency of older persons living in nursing homes. Risk, fear of falling, falls themselves, and their recurrence are the main factors behind fragility fractures, lack of independence, and increases in pain prevalence, and other comorbidities in older populations. The objectives of the present quantitative and longitudinal study were: (a) to characterize the cognitive state and fall frequency of older persons living in nursing homes; (b) to analyze the relationship between cognitive status and some fall risk factors; and (c) to associate cognitive decline, gait ability, and muscle strength of the examined institutionalized older persons with fall occurrence and recurrence over 12 months. The participants were 204 older persons who lived in Portuguese nursing homes, and data were collected from January 2019 to February 2020 by consulting medical records and applying the following instruments: the Mini-Mental State Examination, Timed Up and Go Test, and Medical Research Council Manual Muscle Testing Scale. Fall prevalence, assessed in two periods, 12 months apart, was similar in both samples (with and without cognitive decline) and close to 42%, and the annual recurrence rate was 38.3%. Older persons with no cognitive decline showed an association between gait speed and occurrence of first fall and recurrent fall (p < 0.05). Muscle strength and use of gait aid devices were not related to falls and their recurrence, regardless of mental state
- A credibilidade científica do investigador e a transferência do conhecimentoPublication . Baixinho, Cristina Lavareda; Costa, António Pedro
- The fear of falls in the caregivers of institutionalized eldersPublication . Baixinho, Cristina Lavareda; Dixe, MA; Henriques, Adriana; Marques-Vieira, Cristina; Sousa, LuísAims: To understand how the fear of falls emerges and manifests itself in caregivers of institutionalized elders. Method: It is a qualitative study, based on the Grounded Theory and carried out with 24 informal caregivers, 5 nurses, 2 physicians and 2 directors of two Portuguese nursing homes. Data collection took place through interviews, participant observation, and documentation analysis, between October 2016 and January 2018. Data was collected and analyzed simultaneously, following the stages of open, axial, and selective coding. Results: The comparative analysis of the findings identified the conceptual category “Fear of falls in the caregivers of institutionalized elders”. The main category is associated with the categories: maintaining safety, hidden fear of falls, the perceived self-efficacy in the prevention of falls, falls and interpersonal relations, previous experiences, and team support. Conclusions: The fear has an influence on the self-efficacy perceived in the prevention of falls; the quality of the teamwork, in turn, is affected by previous negative experiences and by the support of the team.
- Evaluation of the effectiveness of an intervention in a health team to prevent falls in hospitalized elderly peoplePublication . Cunha, Luis Filipe Correia da; Baixinho, Cristina Lavareda; Henriques, Maria Adriana; Sousa, Luís; Dixe, MAObjective: To evaluate the effectiveness of an intervention program in practices and behaviors of a health team to prevent falls in hos pitalized elderly people. Method: This was an action, mixed-methods, and longitudinal study that applied an intervention based on TeamSTEPPS®, and organized into five domains: team training, communication, leadership, monitoring, and mutual support. The population was nurses and nursing aides who worked at the medical service of a Portuguese hospital center. Data were obtained by consulting process records and interviews, and by applying the Scale of Practices and Behaviors of Teams for Fall Prevention. Results: There was improvement in all indicators of the scale, with evident progress in discussion of risk factors and preventive measures to be implemented. Conclusion: This intervention promoted decision-making regarding the preventive measures to be applied to each elderly person and improved communication and the interest in identifying the causes of falls to prevent their recurrence.
- Practices and behaviors of professionals after falls in institutionalized elderly with and without cognitive declinePublication . Baixinho, Cristina Lavareda; Dixe, MAAs quedas são um problema grave nas instituições de longa permanência para idosos nos lares devido à elevada prevalência e consequências na funcionalidade dos residentes. Objetivo: Este estudo tem como objetivos: a) Construir e validar uma escala para avaliar práticas e comportamentos de profissionais das instituições de longa permanência para idosos após a queda; b) Descrever as práticas e comportamentos dos profissionais após a queda e c) Associar as práticas e comportamentos ao tempo de exercício profissional, formação e idade do profissional. Métodos: Estudo correlacional, realizado com uma amostra de 152 profissionais de seis instituições. Durante este estudo, cumprimos todos os princípios da declaração de Helsínquia. Resultados: A escala construída possui um alfa de Cronbach de 0,938. Os 12 itens são distribuídos em dois fatores. Os indicadores com maior expressão são a comunicação de episódios de queda, resultando em lesões graves (4,64 ± 0,812) e a comunicação de queda, resultando em lesões e necessitando de intervenção dos técnicos de saúde (4,61 ± 0,832). Não encontramos diferença estatística significativa entre o tempo de experiência profissional, formação e idade, quando associados às práticas e comportamentos profissionais após queda de idosos (p > 0,05). Conclusão: Estudos futuros devem associar práticas e comportamentos profissionais após uma queda ao medo de uma nova queda, à recorrência e à evolução da funcionalidade do idoso após a queda
- Aprender em projetos de investigação durante a licenciatura em enfermagem :Publication . Loura, David; Bernardes, Rafael; Baixinho, Cristina Lavareda; Henriques, Helga; Félix, Isa Brito; Guerreiro, MaraIntrodução: O desenvolvimento da investigação e a emergência de uma prática baseada na evidência são um desafio claro para a educação dos futuros profissionais de saúde, aos quais são requeridas competências de pesquisa, leitura e utilização correta dos resultados da investigação na prática clínica. Objetivos: Identificar o que aprendem os estudantes de enfermagem com o envolvimento em projetos de investigação, durante a licenciatura. Métodos: A revisão integrativa de literatura foi efetuada segundo um protocolo, com definição dos critérios de elegibilidade dos estudos primários, obtidos nas bases de dados dos motores de busca EBSCO, JBI e Scopus. Resultados: Os estudantes podem ser envolvidos em todas as fases do processo de pesquisa, contribuindo para a sua satisfação na aprendizagem, com impacto positivo na motivação, reflexão e integração do conhecimento, desenvolvimento de competências de comunicação, escrita científica, gestão do tempo e juízo critico. O envolvimento dos estudantes contribui para o desenvolvimento dos projetos de investigação. Conclusões: O envolvimento dos estudantes em projetos de investigação contribui para diferentes aprendizagens. Os nossos resultados sugerem que a formação teórica sobre investigação deve ser associada a outras estratégias para o desenvolvimento de conhecimentos, habilidades e atitudes de pesquisa.
- Learning evidence based practice through involvement in investigation actiities:Publication . CARDOSO, MÁRIO; Baixinho, Cristina Lavareda; Ferreira, Óscar Manuel Ramos; Nascimento, Patricia; Pedrosa, Ana Rita; Gonçalves, PauloObjective: to understand how students perceive their involvement in investigation activities and how they contribute for the development of evidence-based practices. Method: qualitative, cross-sectional, descriptive, and exploratory study, carried out in Portugal, in August 2019. A focus group of eight participants was formed to answer the question: “What are the advantages of the participation of nursing students in investigations for the development of knowledge, attitudes, and performance in the use of evidence?” The software NVivo was used for a content analysis. Results: five categories and subcategories emerged from the qualitative analysis of findings: selflearning, integration of theory and practice, interdisciplinary work, evidence-based decision making, and scientific literacy. Conclusion: creating an effective learning experience helps building knowledge and can contribute for the health of the community, for improved educational results during the internship, and for the development of the abilities necessary for Evidence Based Practice.
- Conversational Agents for Health and Well-being Across the Life Course:Publication . Pereira Guerreiro, Mara; Angelini, Leonardo; Henriques, Helga; El Kamali, Mira; Baixinho, Cristina Lavareda; Balsa, Joao; Félix, Isa Brito; ABOU KHALED, Omar; Carmo, Maria Beatriz; Cláudio, Ana Paula; Caon, Maurizio; Daher, Karl; Alexandre, Bruno Venâncio; Padinha, Mafalda; Mugellini, ElenaBackground: Conversational agents, which we defined as computer programs that are designed to simulate two-way human conversation by using language and are potentially supplemented with nonlanguage modalities, offer promising avenues for health interventions for different populations across the life course. There is a lack of open-access and user-friendly resources for identifying research trends and gaps and pinpointing expertise across international centers. Objective: Our aim is to provide an overview of all relevant evidence on conversational agents for health and well-being across the life course. Specifically, our objectives are to identify, categorize, and synthesize—through visual formats and a searchable database—primary studies and reviews in this research field. Methods: An evidence map was selected as the type of literature review to be conducted, as it optimally corresponded to our aim. We systematically searched 8 databases (MEDLINE; CINAHL; Web of Science; Scopus; the Cochrane, ACM, IEEE, and Joanna Briggs Institute databases; and Google Scholar). We will perform backward citation searching on all included studies. The first stage of a double-stage screening procedure, which was based on abstracts and titles only, was conducted by using predetermined eligibility criteria for primary studies and reviews. An operational screening procedure was developed for streamlined and consistent screening across the team. Double data extraction will be performed with previously piloted data collection forms. We will appraise systematic reviews by using A Measurement Tool to Assess Systematic Reviews (AMSTAR) 2. Primary studies and reviews will be assessed separately in the analysis. Data will be synthesized through descriptive statistics, bivariate statistics, and subgroup analysis (if appropriate) and through high-level maps such as scatter and bubble charts. The development of the searchable database will be informed by the research questions and data extraction forms. Results: As of April 2021, the literature search in the eight databases was concluded, yielding a total of 16,351 records. The first stage of screening, which was based on abstracts and titles only, resulted in the selection of 1282 records of primary studies and 151 records of reviews. These will be subjected to second-stage screening. A glossary with operational definitions for supporting the study selection and data extraction stages was drafted. The anticipated completion date is October 2021. Conclusions: Our wider definition of a conversational agent and the broad scope of our evidence map will explicate trends and gaps in this field of research. Additionally, our evidence map and searchable database of studies will help researchers to avoid fragmented research efforts and wasteful redundancies. Finally, as part of the Harnessing the Power of Conversational e-Coaches for Health and Well-being Through Swiss-Portuguese Collaboration project, our work will also inform the development of an international taxonomy on conversational agents for health and well-being, thereby contributing to terminology standardization and categorization.
- Practices of caregivers when evaluating the risk of falls in the admission of older adults to nursing homesPublication . Baixinho, Cristina Lavareda; Dixe, MAAs quedas são um problema complexo para a população idosa institucionalizada. Apesar das recomendações, continuam a existir dificuldades na avaliação e informação sistemática dos fatores de risco de queda. Objetivos: construir e validar a Escala de Práticas de Identificação e Informação dos Fatores de Risco de Queda na Admissão do Idoso; descrever as práticas dos profissionais na identificação e informação dos fatores de risco de queda na admissão do idoso; e associar as práticas à formação, experiência e idade dos cuidadores. Método: Estudo metodológico. A partir da revisão da literatura, foram observados os contextos, consultados peritos, selecionados os indicadores, o desenho e a avaliação da escala por peritos, o pré-teste, a reformulação, a aplicação e a validação. Resultados: A taxa de resposta foi de 65,52%. A escala validada possui 13 itens e duas dimensões: práticas de avaliação de fatores de risco e práticas de informação; apresenta boas propriedades psicométricas (α=0,913) para avaliar o risco de queda na admissão do idoso. Conclusões: Os cuidadores que receberam treinamento durante a atividade profissional apresentam melhores práticas de informação ao idoso sobre o risco de queda. Valoriza-se o risco associado às alterações de marcha e equilíbrio, comparativamente ao estado cognitivo.