Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • ePortfolio as a learning and assessment tool
    Publication . Rodrigues, Maria Rosário; Pinto, Jorge; Oliveira Pires, Ana Luisa
    This paper falls within the ERASMUS+ KA2 project Empowering Eportfolio Process (EEP). This project aims to promote the development of best practices in Higher Education, by encouraging cooperation and sharing between teachers and researchers from several European countries using digital portfolios. The work so far has allowed us to systematize some reflections on the students’ perspective related to the use of digital portfolios as learning and evaluation tools. Among the conclusions of the project, we highlight the opinion students have built on the role of portfolios as a transforming element of evaluation processes, giving it a character of greater integration in learning. The students suggest that evaluation should be run more frequently and should meet their needs. This analysis was carried out by the Portuguese working group that promoted three collective interviews with students of several courses of the School of Education of the Polytechnic Institute of Setúbal (ESE-IPS). The analysis of the collected data allowed us to perceive the evaluation that the students attribute to the feedback and to the monitoring of their work by the teacher. We advocate that these aspects should be appropriated by teachers, thus promoting the quality of the process of learning and teaching in higher education.
  • Pedagogia e desenvolvimento curricular no ensino superior
    Publication . Pinto, Jorge; Costa, Ana Luísa; Almeida, Fernando; Saraiva, Maria Leonor da Graça; Rodrigues, Maria Rosário
    A democratização do acesso ao ensino superior trouxe associado um fenómeno de heterogeneidade dos estudantes deste nível de ensino. Atualmente, a aprendizagem é entendida como um processo que exige a participação do estudante e a do professor, sustentada pela forma como este organiza o ensino. Assim, a melhoria da qualidade da formação científica e profissional passa fundamentalmente pelo trabalho pedagógico desenvolvido nos diversos contextos de formação. Na perspetiva de contribuir para a melhoria do ensino e da aprendizagem, o IPS iniciou um projeto de formação cujo objetivo foi qualificar os seus docentes com vista à melhoria de diversos aspetos das práticas pedagógicas. A formação integrou quatro módulos, focando metodologias de trabalho, construção de instrumentos digitais e estratégias de avaliação. A avaliação dos formandos realizou-se com base numa reflexão final individual sobre o “apreendido”. A avaliação da formação decorreu no final através de uma conversa informal entre formadores e formandos e da aplicação de um questionário destinado a recolher dados para apreciar o valor atribuído pelos formandos, relativamente às componentes de trabalho. Numa análise prévia aos dados recolhidos, em 7 dos 8 parâmetros em apreciação, as respostas foram francamente satisfatórias o que aponta para o interesse e utilidade desta iniciativa.