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- El cuidado de familiares adultos: ¿Cómo afecta a la salud y al bienestar del cuidador familiar?Publication . Araújo, F.; Peixoto, Maria José; Martins, Teresa; Lumini Landeiro, Maria José; Pinto Martins Salazar Almeida, Berta Maria; Machado, Paulo Alexandre Puga; Freire, R.M.A.Introducción. El cuidado de un miembrode la familia con dependencia para los cuidados personales es un procesocomplejo que afecta a la salud y al bienestar del cuidador familiar. Objetivos. Sistematizar la producción científica nacional sobre las implicacionesen la salud y bienestar de los que tienen a su cargo cuidar familiares com dependencia en el autocuidado. Método. Se llevó a cabo una revisión integradora, respaldada por el Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal entre los años 2000 y 2012, en la que se tuvieron en cuenta todos los documentos completos accesibles. Seutilizó el método PI(CO)D. Para el análisis de los datos se solicitó la intervenciónde dos revisores independientes. Se utilizaron los indicadores del Joanna Briggs Institute para analizar la calidad metodológica de los estudios. Resultados. Se seleccionaron doce estúdios principales. La mayoría de ellos se basaban en investigación observacional de tipo transversal/descriptivo, lo cual permite describir el perfil de los cuidadores familiares e identificar sus necesidades y los factores relacionados con la sobrecarga. Los resultados muestran una mayor sobrecarga/estrés en los cuidadores familiares de personas con demencia y con un nivel elevado de dependencia. La mayor sobrecarga está relacionada con una mala percepción del estado de salud, de la satisfacción y de la calidad de vida del cuidador familiar. Los niveles de sobrecarga asociada, depresión emocional y estrés son más elevados en las mujeres que en los hombres. Conclusiones. La naturaleza de los estúdios utilizados permite identificar el impacto que supone el cuidado de un familiar con dependencia para los cuidadores familiares. No obstante, es imposible analizar los resultados de manera dinámica a lo largo de un periodo de tiempo. Es importante centrarse en la investigación basándose en los mejores datos clínicos disponibles para potenciar la toma de decisiones en la práctica clínica.
- Hospitais Portugueses entre os séculos XVI e XVIII: de Hospitaleiros a EnfermeirosPublication . Mendonça, Emília; Silva Rocha Cantante, Ana Paula; Pinto Martins Salazar Almeida, Berta Maria; Peixoto, Maria José; Pereira, Orísia; Oliveira, Luis AlexandreEnfermeiro aparece como Enfermeiro (maior e pequeno) e como Hospitaleiro. Com este artigo pretende-se aprofundar o conhecimento sobre o desenvolvimento dos Hospitais em Portugal na Idade Moderna e analisar as funções do Enfermeiro/Hospitaleiro no seu contexto. A metodologia baseou-se no método Histórico, através duma análise da literatura com recurso a fontes primárias e secundárias. Da análise efetuada, podemos inferir que no período em estudo se verificou a expansão dos hospitais, aparecendo hospitais de maior dimensão nomeadamente as misericórdias, ocorrendo em muitos casos a anexação dos hospitais mais pequenos que existiam até então. A figura do Enfermeiro/Hospitaleiro, estava sempre presente, no entanto este não tinha preparação específica para o exercício da profissão. Nesta época surgem dois manuais Portugueses destinados aos Enfermeiros, o primeiro escrito por um médico (Roma: 1662) e o segundo por um Enfermeiro (Frei Santiago: 2005). Nos Regimentos ou Regulamentos dos Hospitais podemos encontrar a descrição das suas funções à época e acompanhar a sua evolução, entre os séculos XVI e XVIII.
- Medidas de avaliação do autocuidadoPublication . Sousa, Clemente Neves; Peixoto, Maria José; Pinto Martins Salazar Almeida, Berta Maria
- Indicadores de resultado clinicamente úteis no contexto das estratégias terapêuticas promotoras da adaptação em doentes com cancro da mamaPublication . Ferreira, Luis Miguel; Santos, Célia; Pereira, Filipe Miguel Soares; Pinto Martins Salazar Almeida, Berta MariaNeste artigo descreve-se o processo inicial de identificação de um painel de indicadores de resultado, clinicamente úteis, capazes de promover a monitorização dos processos de adaptação, em doentes com cancro da mama. A doença oncológica da mama constitui um agente de stress capaz de ameaçar a integridade psicológica e física da pessoa, representando um impacto violento no bem-estar e na qualidade de vida. Como metodologia utilizou-se uma abordagem qualitativa e exploratória, com recurso a revisão bibliográfica e a entrevistas exploratórias a doentes com cancro da mama, que pertencem a um grupo de auto-ajuda, e à avaliação por peritos. Numa primeira abordagem, de acordo com a revisão da literatura efectuada, podemos inferir que um estilo de coping mais activo sob a forma de espírito de luta, suporte social, autocontrolo, índices favoráveis de optimismo e dimensão espiritual presente, induz padrões de respostas mais adaptativas. A partir dos resultados das entrevistas exploratórias e da revisão da literatura, evoluímos na identificação de um conjunto bastante alargado de indicadores de resultado de enfermagem, utilizando a Classificação de Resultados de Enfermagem. O referido conjunto de indicadores foi então submetido a um painel de peritos, neste domínio problemático. De acordo com as opções dos peritos, fomos capazes de chegar a um painel de 110 indicadores de resultado, potencialmente úteis para a monitorização e acompanhamento das doentes que experimentam uma situação de doença oncológica da mama. Concluímos que é essencial para a disciplina de enfermagem a identificação de indicadores de resultado, úteis e mensuráveis, que permitam avaliar a assistência em saúde, como meio de sustentar a qualidade do exercício profissional dos enfermeiros.
- História de Enfermagem no Porto -ESEP-125 anos a cuidarPublication . Silva Rocha Cantante, Ana Paula; Costa, Rui Pinto; Peixoto, Maria José; Pinto Martins Salazar Almeida, Berta Maria; Mendonça, Emília; Oliveira, Alexandre; Pereira, Orísia
- Fatores determinantes para o autocuidado na doença crónica: uma revisão integrativaPublication . Lourenço, Marisa; Freire, R.M.A.; Pinto Martins Salazar Almeida, Berta Maria; Peixoto, Maria José; Rocha, Maria do Carmo; Encarnação, Paula
- Caring for adut relatives : what impact on health and well-being of the family caregiver?Publication . Araújo, F.; Peixoto, Maria José; Martins, Teresa; Puga Machado, Paulo Alexandre; Freire, R.M.A.; Lumini Landeiro, Maria José; Pinto Martins Salazar Almeida, Berta Maria
- Assessing the Effectiveness of a Massive Open Online Course for Caregivers Amid the COVID-19 Pandemic: Methodological StudyPublication . Lumini Landeiro, Maria José; Sousa, Maria Rui; Pinto Martins Salazar Almeida, Berta Maria; Martins, TeresaBackground: The COVID-19 pandemic has presented significant challenges to health care systems, particularly impacting the older population due to their vulnerability and increased susceptibility to severe complications. Many of the most vulnerable individuals rely on informal caregivers, who play a vital role in enabling them to continue living in their homes. However, social isolation and limited access to health services during the pandemic have made caregiving more difficult. In response, massive open online courses (MOOCs) have emerged as a training and support solution for caregivers. This study focuses on a MOOC developed to assist caregivers during the pandemic, aiming to enhance their knowledge of COVID-19 and prevention measures and promote effective self-care practices. Objective: The study’s aim is to develop and validate a MOOC integrating personal and housing hygiene measures to be adopted in self-care–related activities, surveillance, and monitoring by caregivers of the most vulnerable home-dwelling–dependent people, to provide safe care and prevent SARS-CoV-2 infection. Methods: A methodological study was developed. The content of the MOOC was developed based on scientific evidence and a Delphi study. The course was organized into 9 modules, addressing aspects related to safe self-care assistance and minimizing the risk of contagion. A convenience sample of 33 informal caregivers was recruited through a caregivers’ association to verify the adequacy of the course. Knowledge questionnaires were administered before and after the course to assess the impact on caregivers‘ knowledge. The Family Caregiving Factors Inventory was used to evaluate caregiver resources, knowledge, expectations, and difficulties. Additionally, the technology acceptance model was applied to assess participants’ satisfaction with the MOOC. Results: Prior to attending the MOOC, participants demonstrated an average knowledge level score of mean 14.94 (SD 2.72). After completing the course, this score significantly increased to mean 16.52 (SD 2.28), indicating an improvement in knowledge. Caregivers found the course accessible, valuable, and applicable to their caregiving roles. Feedback regarding the MOOC’s structure, illustrative videos, and language was overwhelmingly positive. Participants perceived the course as a valuable resource for decision-making in care delivery, leading to enhanced self-esteem and confidence. Conclusions: The MOOC has proven to be an effective tool for increasing caregivers’ knowledge and empowering them in their roles. Remarkably, even low-literacy caregivers found the course valuable for its clear and understandable information. The MOOC demonstrated its adaptability to challenges faced during the pandemic, ensuring access to relevant information. This empowering strategy for caregivers has yielded positive outcomes. The MOOC represents a tool to support and empower informal caregivers, enabling them to provide optimal care during difficult times.
- Realistic simulation in nursing education: Testing two scenario‐based modelsPublication . Martins, Teresa; Santos, Francisco; Lumini Landeiro, Maria José; Sousa, Maria Rui; Peixoto, Maria José; Freire, R.M.A.; Pinto Martins Salazar Almeida, Berta Maria; Fernandes, Carla Sílvia; Araújo, F.Aim: To evaluate students' self- perceived pedagogical outcomes when using a digital scenario- based tool compared to traditional scenarios printed on paper. Design: This study used a within- subjects experiment. Method: A digital platform for scenario development was developed, focusing on patients' regaining independence and returning home after an acute event. Students participated in two simulation activities, differing only in the type of scenario used and completed a questionnaire to evaluate their learning experience. Results: Students considered that the new scenario template provided a clearer understanding of the situation under analysis, allowing them to recognize the focuses of attention to be prioritized when formulating the intervention plan. No Patient or Public Contribution: A digital platform for a standardized process of scenario writing to help realistic simulation in nursing education is a novelty in this study and will likely contribute to substantial learning gains.