Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Promoting a path for organizational competitiveness : the role of internal communicationPublication . R. Gomes, Daniel; Fernandes, J.L.; Sobreira, RosaInternal Communication has a unique remit of conceptualization and action when discussing Organizational Communication. Knowing how to manage internal communication represents an important value for competitive organizations by allowing cohesion and internal inclusion. When analyzing the aims of Internal Communication, it is pertinent to question in what way promoting its articulation with Human Resource Management supports an improved organizational performance directed towards the organizations’ internal publics. This study sustains the pertinence of understanding the predictive abilities of Internal Communication regarding some important individual-organizational relations, which are usually studied by Human Resource Management and Organizational Behavior analysts. It assumes the empirical interest in clarifying whether Internal Communication predicts the workers’ commitment, as well as to clarify if organizational procedural justice intervenes in this relation. Participants of this study were 153 workers of an organization in the hotel business industry, which voluntarily responded to a questionnaire composed by measures of organizational commitment, internal communication and procedural justice. Main results have evidenced that internal communication predicts the workers’ affective commitment towards the organization. Results have also evidenced that organizational procedural justice mediates this relation. We conclude that internal communication influences the way how the equity of the organizations’ procedures is perceived by the workers, which leads to the building of an affective bound between the workers and the organization. These results and conclusions are discussed and interpreted in what relates to its theoretical, empirical and practical added-value. We also discuss the benefits of the articulation between internal communication and human resource management in order to improve professionals’ practices towards the organizations’ internal publics.
- Organizational change and job satisfaction : the mediating role of organizational commitmentPublication . R. Gomes, DanielA mudança organizacional é uma área de acção de crescente preponderância para o desenvolvimento estratégico das organizações. Gerir eficazmente processos de mudança organizacional representa um imperativo de sucesso para organizações competitivas, bem como uma solução de resposta aos constrangimentos internos e externos que lhes são impostas. O presente estudo pretende averiguar em que medida a eficácia percebida na gestão dos processos de mudança organizacional se encontra associada à satisfação com o trabalho, e de que forma a implicação organizacional actua nesta relação. Participaram neste estudo 152 colaboradores de uma organização do sector hoteleiro, que responderam voluntariamente a um questionário composto por medidas de implicação organizacional, percepção de eficácia na gestão de processos de mudança e satisfação com o trabalho. Os resultados evidenciam que a implicação afectiva exerce um efeito mediador na relação entre a percepção de eficácia na gestão de processos de mudança e a satisfação com o trabalho. Conclui-se que a eficácia na forma como os processos de mudança organizacional são geridos influenciam positivamente o vínculo afectivo com a organização, o que, por seu turno, conduz a uma maior satisfação com o trabalho. A importância destes resultados e destas conclusões é discutida e interpretada sob o ponto de vista das mais-valias associadas à gestão da mudança para o desenvolvimento das organizações e ao papel dos recursos humanos neste contexto.