Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • The Importance of Families in Nursing Care: Nurses’ Attitudes in the Hospital Environment
    Publication . Fernandes, Carla Sílvia; Gomes, José; Martins, MM; Gomes, Bárbara; Gonçalves, Lucia
    Enquadramento: A atitude dos enfermeiros para com as famílias é determinante para a qualidade dos cuidados de enfermagem, facilitando os processos de transição saúde/doença vivenciadas pela família no hospital. Objetivos: O objetivo deste estudo consiste em identificar a atitude dos enfermeiros de diferentes contextos de cuidados hospitalares sobre a importância de incluir a família nos cuidados de Enfermagem. Metodologia: É um estudo de natureza quantitativa, exploratório e descritivo, integrando 160 enfermeiros de diversos contextos de um hospital, através de uma amostra por conveniência. Este estudo recorre à utilização de um questionário, integrando uma avaliação sociodemográfica e a aplicação da escala A importância das famílias nos cuidados de Enfermagem – IFCE-AE. Resultados: Os resultados obtidos da aplicação da escala IFCE-AE revelam scores médios elevados. Contudo, os resultados não evidenciam correlações significativas que justifiquem a influência das variáveis exploradas. Conclusão: Os enfermeiros possuem um grau de concordância elevado sobre a importância das famílias nos cuidados de enfermagem, no que se refere aos diferentes contextos de cuidados.
  • Another way to teach family: family nursing game
    Publication . Fernandes, Carla Sílvia; Martins, MM; Gonçalves, Lucia Hisako Takase
    Current paper describes the application of an innovative strategy to teach family, within a hospital context, by sensitizing nurses on the family subject through the use of a game. Given the hospitalization of a relative, the family faces changes in its dynamics caused by the crisis it is exposed to. It is the relevance for including the family within the care process. Since nurses are expected to assume a key role for which they need specific competence to intervene in families when experiencing an eventual crisis. The in-service education becomes a strategy of generating new skills and enhances human capital to improve the quality of nursing care. Considering the importance of including family in the care context, a playful tool called Family Nursing Game has been invented for teaching the family, especially by passing a model of family intervention. The strategy is based on the belief of the existence of relationship between game and learning.