Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • The family as the focus of nursing care in the hospital environment: an educational program
    Publication . Martins, MM; Fernandes, Carla Sílvia; Gonçalves, Lucia Hisako Takase
    This paper reports an educational program experience for nurses on caring for the family, at the hospital environment. The objective was to train nurses for the care of the family. The strategies adopted for teaching/learning focused on the Calgary Model of Assessment and Family Intervention, with a group of nurses from a general hospital located in the north of Portugal. In the subjective evaluation of the participants, the pedagogic experience was useful because they could recognize the need for a change on nursing care, and move towards an integrated approach to the family attention.
  • Family Nursing Game: Developing a board game
    Publication . Fernandes, Carla Sílvia; Martins, MM; Gomes, Bárbara; Gomes, José Augusto; Gonçalves, Lucia Hisako Takase
    Alguns enfermeiros em Portugal ainda não possuem formação em enfermagem de família, e sua prática profissional se baseia tão somente na experiência pessoal enquanto família e membro de uma família. Este artigo tem o objetivo de descrever o desenvolvimento de um material didático, jogo de tabuleiro intitulado "Family Nursing Game", construído, testado e validado, para enfermeiros na aprendizagem do conteúdo de enfermagem de família em contexto hospitalar. A metodologia desse desenvolvimento seguiu as dez etapas propostas por Jaffe (2011), desde definição de conteúdo, objetivos, formulação do jogo, avaliação da confiabilidade e validade e testagem de sua aplicação na população alvo. Os resultados, segundo a avaliação dos enfermeiros que se submeteram ao teste deste jogo de tabuleiro, ao lado de outras estratégias, realçaram preferência pelo jogo, pela fonte de interação e reflexão que ele permite entre os participantes e por motivarem-nos ao cuidado da família, fazendo do jogo um agente facilitador da aprendizagem.
  • A família como foco dos cuidados de enfermagem em meio hospitalar: um programa educativo
    Publication . Martins, MM; Fernandes, Carla Sílvia; Gonçalves, Lucia Hisako Takase
    Relato de uma experiência de programa educativo para enfermeiros sobre atenção à familia em meio hospitalar. O objetivo foi realizar capacitação de enfermeiros para a assistência da família. As estratégias de ensino/aprendizagem adotadas incidiram sobre o Modelo Calgary de Avaliação e Intervenção de Família junto a um grupo de enfermeiros de um hospital geral localizado na região norte de Portugal. Na avaliação subjetiva dos participantes, a esperiência pedagógica foi útil porque conseguiram perceber a necessidade de mudança no cuidado de enfermagem avançando para um enfoque integrado de atenção à familia.
  • Another way to teach family: family nursing game
    Publication . Fernandes, Carla Sílvia; Martins, MM; Gonçalves, Lucia Hisako Takase
    Current paper describes the application of an innovative strategy to teach family, within a hospital context, by sensitizing nurses on the family subject through the use of a game. Given the hospitalization of a relative, the family faces changes in its dynamics caused by the crisis it is exposed to. It is the relevance for including the family within the care process. Since nurses are expected to assume a key role for which they need specific competence to intervene in families when experiencing an eventual crisis. The in-service education becomes a strategy of generating new skills and enhances human capital to improve the quality of nursing care. Considering the importance of including family in the care context, a playful tool called Family Nursing Game has been invented for teaching the family, especially by passing a model of family intervention. The strategy is based on the belief of the existence of relationship between game and learning.