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- Noninvasive measurement of sciatic nerve stiffness in patients with chronic low back related leg pain using shear wave elastographyPublication . Neto, Tiago; Freitas, Sandro; Andrade, Ricardo; Vaz, João R; Mendes, Bruno; Firmino, Telmo; Bruno, Paula; Nordez, Antoine; Oliveira, RaúlObjectives—The purpose of this study was to determine whether sciatic nerve stiffness is altered in people with chronic low back–related leg pain by using shear wave elastography. Methods—In this cross-sectional study, the sciatic nerve shear wave velocity (ie, an index of stiffness) was measured in both legs of 16 participants (8 with unilateral low back–related leg pain and 8 healthy controls). Sciatic stiffness was measured during a passive ankle dorsiflexion motion performed at 28/s in an isokinetic dynamometer. The ankle range of motion and passive torque, as well as muscle activity, were also measured. Results—In people with low back–related leg pain, the affected limb showed higher sciatic nerve stiffness compared to the unaffected limb (111.3%; P5.05). However, no differences were observed between the unaffected limb of people with low back–related leg pain and the healthy controls (P5.34). Conclusions—People with chronic low back–related leg pain have interlimb differences in sciatic nerve stiffness, as measured by a safe and noninvasive method: shear wave elastography. The changes found may be related to alterations in nerve mechanical properties, which should be confirmed by future investigations.
- O papel do professor na sinalização e acompanhamento de crianças com dislexiaPublication . Dora, Rocha; Castro, HelenaO presente Relatório Final tem como tema a dislexia e qual o papel do professor na sinalização e acompanhamento de crianças com dislexia. As competências da leitura e da escrita são consideradas pontos essenciais na sociedade atual. Sendo a leitura e a escrita um processo complexo, pois envolve descodificação e interpretação de símbolos, este é para a maioria das crianças um processo relativamente fácil, mas outras mostram grandes dificuldades em transformar os códigos escritos em código linguístico. Diagnosticada geralmente nos primeiros anos do ensino básico a dislexia é uma dificuldade de aprendizagem da leitura da escrita. É fundamental que o professor conheça as características e comportamentos que as crianças disléxicas apresentam, de modo a haver uma melhor intervenção em sala de aula. É importante também salientar que o professor não diagnostica a dislexia, no entanto é dos primeiros a poder perceber que as dificuldades apresentadas são maiores do que o esperado. A questão colocada de que forma professor identifica eventuais sinais de dislexia nos seus alunos e de que forma deve trabalhar no sentido de os ajudar a ultrapassar as suas dificuldades? De modo a responder a esta questão realizou-se um estudo empírico com aplicação de um questionário com perguntas abertas e fechadas a uma população de professores do 1º ciclo, com um total de 37 respondentes. Os resultados obtidos apontam para que, o grupo de professores inquiridos apesar de algumas lacunas e distorções nas conceções dos professores sobre a dislexia, existem vários pontos de convergência com os discursos científicos e, sobretudo, uma sensibilidade em relação à temática, que não é consistente com as práticas educativas adotadas.
- A influência da motivação na aprendizagem das criançasPublication . Dias, Ana Sofia; Nogueira, ClementinaA motivação no processo de aprendizagem das crianças é algo a que se deve dar atenção, principalmente nos dias de hoje, sendo esta um grande desafio para educadores e professores devido à sociedade em que vivemos. Neste trabalho encontra-se a descrição das práticas profissionais realizadas nomeadamente a caracterização do meio e do grupo/turma, bem como o desenvolvimento dos projetos implementados em cada uma delas. Numa segunda parte, apresenta-se o aprofundamento do tema principal a nível teórico, referindo as teorias de referência nesta área e a sua importância no âmbito da educação. São ainda analisadas as causas e consequências da motivação para as crianças e ainda se atenta sobre o papel do educador/professor. Este trabalho tem ainda como objetivo mostrar como diferentes estratégias de motivação implementadas na sala de aula podem motivar as crianças para a aprendizagem. Para isto recorreu-se a um estudo de caso o qual incidiu num determinado grupo de crianças do 3º ano de escolaridade. O estudo faz ainda uma referência particular a uma criança que era a mais desmotivada da turma à qual se deu mais atenção e é por isso observada de forma mais detalhada. Os resultados revelaram que as estratégias implementadas aumentaram a motivação das crianças e isso é visível através de diversas formas, principalmente pela curiosidade e pelo gosto/prazer que as crianças demostram face às atividades propostas.
- Position Reconstruction in LUXPublication . LUX collaboration (93 authors); Brás, P.; Lindote, A.; Lopes, M.I.; Neves, F.; Silva, C.; Solovov, V.N.The (x, y) position reconstruction method used in the analysis of the complete exposure of the Large Underground Xenon (LUX) experiment is presented. The algorithm is based on a statistical test that makes use of an iterative method to recover the photomultiplier tube (PMT) light response directly from the calibration data. The light response functions make use of a two dimensional functional form to account for the photons reflected on the inner walls of the detector. To increase the resolution for small pulses, a photon counting technique was employed to describe the response of the PMTs. The reconstruction was assessed with calibration data including 83mKr (releasing a total energy of 41.5 keV) and 3H (β− with Q = 18.6 keV) decays, and a deuterium-deuterium (D-D) neutron beam (2.45 MeV) . Within the detector's fiducial volume, the reconstruction has achieved an (x, y) position uncertainty of σ = 0.82 cm and σ = 0.17 cm for events of only 200 and 4,000 detected electroluminescence photons respectively. Such signals are associated with electron recoils of energies ~0.25 keV and ~10 keV, respectively. The reconstructed position of the smallest events with a single electron emitted from the liquid surface (22 detected photons) has a horizontal (x, y) uncertainty of 2.13 cm.
- Search for supersymmetry in proton-proton collisions at 13 TeV using identified top quarksPublication . CMS collaboration (2258 authors); Nayak, Aruna; Bargassa, Pedrame; Beirão Da Cruz E Silva, Cristóvão; Di Francesco, Agostino; Faccioli, Pietro; Galinhas, Bruno; Gallinaro, Michele; Hollar, Jonathan; Leonardo, Nuno; Lloret Iglesias, Lara; Seixas, Joao; Strong, Giles; Toldaiev, Oleksii; Vadruccio, Daniele; Varela, Joao; Vischia, Pietro; David Tinoco Mendes, Andre; Silva, Pedro; Musella, PasqualeA search for supersymmetry is presented based on proton-proton collision events containing identified hadronically decaying top quarks, no leptons, and an imbalance pTmiss in transverse momentum. The data were collected with the CMS detector at the CERN LHC at a center-of-mass energy of 13 TeV, and correspond to an integrated luminosity of 35.9 fb−1. Search regions are defined in terms of the multiplicity of bottom quark jet and top quark candidates, the pTmiss, the scalar sum of jet transverse momenta, and the mT2 mass variable. No statistically significant excess of events is observed relative to the expectation from the standard model. Lower limits on the masses of supersymmetric particles are determined at 95% confidence level in the context of simplified models with top quark production. For a model with direct top squark pair production followed by the decay of each top squark to a top quark and a neutralino, top squark masses up to 1020 GeV and neutralino masses up to 430 GeV are excluded. For a model with pair production of gluinos followed by the decay of each gluino to a top quark-antiquark pair and a neutralino, gluino masses up to 2040 GeV and neutralino masses up to 1150 GeV are excluded. These limits extend previous results.