Browsing by Author "Sousa, Liliana B."
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Deteção de esforço reduzido com os subtestes de Memória de Dígitos e vocabulário (WAIS-III) numa amostra com traumatismo cranio-encefálico examinada em contexto médico-legalPublication . Pedrosa, Sílvia; Simões, Mário R.; Barreto, Margarida B.; Fonseca, Mónica; Mestre, António; Sousa, Liliana B.; Cruz, Isabel; Gaspar, Helena; Costa, Graça; Corte Real, F.A utilidade dos indicadores de esforço reduzido provenientes de testes psicológicos comummente utilizados, como é por exemplo o caso dos instrumentos de exame da inteligência, tem sido reconhecida no âmbito da avaliação neuropsicológica forense. Neste contexto, e com o objectivo de analisar a relevância dos subtestes Memória de Dígitos e Vocabulário da WAIS¬III, foi realizado um estudo comparativo dos desempenhos de um grupo de 40 litigantes com Traumatismo Crânio Encefálico examinados em contexto médico-legal (grupo experimental) e um grupo de 30 sujeitos da população geral (grupo controlo), equiparados quanto às variáveis sócio-demográficas. Os resultados obtidos sugerem a necessidade de alguma prudência na utilização agregada dos indicadores de esforço reduzido derivados dos subtestes da WAIS-III, estando a sua validade e utilidade dependentes do recurso adicional a provas específicas de enviesamento de resposta negativa (Test of Memory Malingering, Rey 15-Item Test e escalas LI, AM e NI do Structured Inventory of Malingered Symptomatology). Em sujeitos com TCE, é indicada a potencial utilidade de um ponto de corte inferior a 7 na "Pontuação total bruta da Memória de Dígitos" como referência associada à presença de eventuais comportamentos de "esforço reduzido".
- Translation, cultural adaptation, and validation of the Nurse Self-Concept Questionnaire (NSCQ) for Portuguese nursing studentsPublication . Almeida, Inês F.; Bernardes, Rafael A.; Sousa, Liliana B.; Costa, Paulo Santos; Ventura, Filipa; Rosa, AmorimBackground: The professional self-concept of nursing students significantly influences their attitude and identity within the profession, ultimately impacting their mental health and overall well-being. Recent evidence underscores the importance of assessing students' professional self-concept to prevent adverse outcomes such as burnout and stress. Since there are currently no validated instruments available in Portugal for this purpose, our objective was to translate, adapt, and validate the Nurse Self-Concept Questionnaire (NSCQ) with nursing students in Portugal. Methods: A two-phase research study with a non-probabilistic sample of 216 undergraduate nursing students, using the QualtricsXM electronic platform for data collection. An exploratory factor analysis was performed to verify the validity of the theoretical construct and its internal consistency. Cronbach's alpha was calculated, and a confirmatory factor analysis was performed to assess the model fit. Results: The final instrument, designated as Questionário de Autoconceito dos/as Enfermeiros/as (Pt - NSCQ), is composed of 24 items distributed across five dimensions: "General self-concept", "Staff relations", "Leadership", "Communication-care" and "Knowledge", which explain 67.71% of the total variance. All dimensions and the global scale revealed good internal consistency values, ranging from 0.775 to 0.927. The resulting factorial structure is coherent with the theoretical framework. Conclusion: The Pt - NSCQ proved to be a valid and reliable instrument to assess Portuguese nursing students' professional self-concept. Future studies should be carried out on larger samples and different educational contexts, aligned with the importance to ensure the continuity of the psychometric analysis of the instrument.