Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

A Adaptação de Crianças à creche

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Débora Oliveira.pdf1.2 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

O processo de adaptação das crianças e das famílias à creche é uma fase fundamental e bastante minuciosa. Todo o processo é único e essencial para o bem-estar das crianças e de todas as partes envolvidas. O momento da adaptação à creche é diferente de criança para criança, mas também de família para família. Existem assim, várias estratégias que o educador pode colocar em prática para melhorar todo esse processo delicado. A participação das famílias e a sua integração por parte dos educadores é essencial neste momento. A comunicação, a compreensão, a interajuda, o sentimento de confiança entre ambas as partes levam a uma educação de qualidade e ao sucesso do desenvolvimento e do bem-estar da criança. Deste modo, no âmbito do curso de Mestrado em Educação Pré-Escolar, o nosso trabalho tem como objetivo conhecer o processo de adaptação de um grupo de crianças e famílias à creche, nomeadamente as estratégias criadas pelos educadores de infância para facilitar todo o processo da adaptação das crianças e das famílias e compreender o papel dos pais e dos educadores nesse processo. Para chegarmos ao nosso objetivo, elaborámos um questionário que foi respondido por 24 famílias. Foram também realizadas quatro entrevistas a educadoras de infância que trabalhavam ao momento em contexto de creche. Com os resultados obtidos pudemos refletir que todo o processo da adaptação é um trabalho de equipa e de ambas as partes. A comunicação e a compreensão são fundamentais para o sucesso da adaptação à creche de todos no início do processo.
The process of adapting children and families to daycare is a fundamental and very detailed phase. The entire process is unique and essential for the well-being of children and all involved parties. The time for adapting to daycare is different from child to child, but also from family to family. There are therefore several strategies that the educator can put into practice to improve this entire delicate process. The participation of families and their integration by educators is essential at this time. Communication, understanding, mutual help, and a feeling of trust between both parties lead to quality education and the successful development and well-being of the child. Therefore, within the scope of the Master's in Pre-School Education course, our work aims to understand the process of adapting a group of children and families to daycare, namely the strategies created by early childhood educators to facilitate the entire process of adaptation of children and families and understanding the role of parents and educators in this process. To reach our objective, we created a questionnaire that was answered by 24 families. Four interviews were also carried out with kindergarten teachers who were currently working in a daycare context. With the results obtained, we were able to reflect that the entire adaptation process is a team effort on both sides. Communication and understanding are fundamental to everyone’s successful adaptation at the beginning of the process.

Description

Keywords

creche; criança; família; adaptação Daycare; child; family; adaptation

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue