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Authors
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Abstract(s)
A evolução que, nos dias de hoje, se verifica no transporte de passageiros por meio aéreo obriga ao desenvolvimento de soluções que permitam o transporte de elevada quantidade passageiros e de forma expedita. Estas soluções podem incidir sobre um incremento no número de movimentações de aeronaves ou de um aumento da capacidade de transporte de passageiros por aeronave. Esta dissertação incide no estudo de uma possibilidade de reforço do pavimento da pista da Base Aérea N.º 11, partilhada com o aeroporto de Beja, recorrendo a um material relativamente recente, o Stone Mastic Asphalt (SMA) de forma a suportar, pelo menos, as exigências estruturais da aeronave Airbus A380.
Esta dissertação faz uma caracterização geral dos pavimentos com principal incidência nos pavimentos com destino a estruturas aeroportuárias, assim como das metodologias de ensaio mais correntes para avaliação estrutural e funcional. Segue-se uma caracterização do pavimento da Base Aérea N.º 11, com o fim de se compreender o estado atual em que se encontra, fundamental para a justificação de uma proposta de dimensionamento de reforço.
Para o dimensionamento, foi necessário realizar um estudo do tráfego aéreo atual, civil e militar. Com este estudo elaborou-se uma previsão e proposta das alterações a que o tráfego civil poderá estar sujeito e que influenciam o dimensionamento do reforço estrutural. Recorrendo a ferramentas computacionais de dimensionamento, desenvolveu-se uma proposta para reforço estrutural levando em linha de conta o tráfego proposto e a possibilidade de operação do A380.
Pode dizer-se que se chegaram a valores com significado para a espessura de SMA, o que indica a necessidade de avaliar mais especificamente as soluções e eventualmente estudar alternativas que permitam uma maior relação custo-benefício.
The evolution that, nowadays, is possible to see in the passenger transportation by air leads to the development of solutions that allows hasty transport of a high number of passengers. These solutions should focus in an increasement of the number of movements of airplanes or in an increasement of the passenger plane capacity. This thesis focus in a study of a possibility to reinforce the pavement of the Air Base N.º 11, shared with Beja airport, using a recent asphalt material, Stone Mastic Asphalt in a way that can ensure the structural requirements for airplane Airbus A380-800. This thesis is based on a general characterization of pavements with focus in airport pavements, as well as the test methodologies applied for structural and functional evaluation. With the objective of understanding the state of the pavement in study, it was made a more particular characterization of the air Base N.º 11 pavement, fundamental to justify the reinforcement design. For the pavement reinforcement design was necessary to study the actual air traffic, civilian and military. By this study was possible to predict the increase of civilian traffic that influence the structural reinforcement design. Thus, using computational software, a structural reinforcement layer was designed. The values obtained for the SMA thickness are significant, that indicates the need to assess the results and eventually the need to study alternatives that ensure better cost-beneficial relation.
The evolution that, nowadays, is possible to see in the passenger transportation by air leads to the development of solutions that allows hasty transport of a high number of passengers. These solutions should focus in an increasement of the number of movements of airplanes or in an increasement of the passenger plane capacity. This thesis focus in a study of a possibility to reinforce the pavement of the Air Base N.º 11, shared with Beja airport, using a recent asphalt material, Stone Mastic Asphalt in a way that can ensure the structural requirements for airplane Airbus A380-800. This thesis is based on a general characterization of pavements with focus in airport pavements, as well as the test methodologies applied for structural and functional evaluation. With the objective of understanding the state of the pavement in study, it was made a more particular characterization of the air Base N.º 11 pavement, fundamental to justify the reinforcement design. For the pavement reinforcement design was necessary to study the actual air traffic, civilian and military. By this study was possible to predict the increase of civilian traffic that influence the structural reinforcement design. Thus, using computational software, a structural reinforcement layer was designed. The values obtained for the SMA thickness are significant, that indicates the need to assess the results and eventually the need to study alternatives that ensure better cost-beneficial relation.
Description
Orientadores: Professor Doutor Luís Guilherme de Picado Santos, Major Rui João Santos Campos e Ramos.
Júri: Presidente: Coronel António Maria Afonso Marcos; Orientador: Professor Doutor Luís Guilherme de Picado Santos; Orientador: Major Rui João Santos Campos e Ramos; Vogal: Major Luís Filipe Magalhães Pereira; Vogal: Professor Doutor José Manuel Coelho das Neves
Keywords
Pavimentos Pré-esforço Reabilitação estrutural Aircraft classification number Pavement classification number Pavements Prestressed Structural rehabilitation
Citation
Publisher
Academia da Força Aérea; Instituto Superior Técnico